Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lätt, kompaktkamera för vandring, med video

Produkter
(logga in för att koppla)

LottaLeijon

Aktiv medlem
Jag vill ha en smidig och lätt kompaktkamera för vandring vår-höst, en som kan filma i någorlunda kvalitet och som har manuella inställningar för bländare, slutare etc. Hyfsat vidvinkligt, helst zoom. (Motsvarande på en cropkamera säg 12-50, behöver inte superzoom) Bryr mig inte om Wi-Fi, uppskattar bra batteritid.

Allt mitt andra inom foto är Canon, och jag hade för mycket länge sen en Canon Ixus som jag älskade. Därför lutar jag åt Canon, rädd att bli besviken på färger, funktioner och uttryck om jag tar nåt annat nu. Såg ex nån powershot som verkade vettig, men känner mig helt ställd inför vad jag ska ha, och lite har jag kanske inte tid och ork att läsa tusen guider denna perioden i livet.

Nånstans 1000-3000kr begagnat tänkte jag mig, har inga behov av senaste och häftigaste. Någon vänlig själ som sparkar mig i rätt riktning nu? 💐
 
Sony RX100 M I till III el IV går sannolikt att få för de pengar du är beredd att betala (begagnad), med reservation för batterikapaciteten. Zoom mots. 24 - 70 i FF. En av dessa ligger på en lusentapp över vad du angivit, men jag länkar dom ändå.
 
Det finns många trevliga Lumix, både dslr och med fast optik. Små och lätta med bra foto och filmegenskaper. Oftast lite billigare och med lägre andrahandsvärde än t ex Sony (som gör fina kameror som ovan nämnda)
 
RX100 kanske inte är bäst om den också ska vara robust. Har visserligen både tappat min med objektivet utfällt och använt den i regn utan att den visar annat än lite skav på utsidan. Men både stillbild och video blir bra med en sådan. Extra batteri behövs dock för heldagar.
 
Eftersom du skriver att du helst vill fortsätta med Canon så är G9X eller G7X bra alternativ. En snabb koll på blocket visar att båda går att få för 3000 kr.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.