Annons

Lätt/kompakt till veckolång vandring

Produkter
(logga in för att koppla)

Leskiga Berit

Ny medlem
Ska ge mig ut och vandra 1-2 veckor i sommar, senare även längre perioder.
Mycket fokus är ju på att ryggsäcken ska väga så lite som möjligt, så jag letar efter en lätt kamera som helst inte tar allt för stor plats. Jag kommer mest ta bilder men det kan hända att man vill filma nån fin bäck, fjällmassiv eller nåt djur man kanske stöter på.

Jag är helt oinsatt i kameror och skapade precis min användare för denna tråd efter lite förvirrat googlande.
Verkar vara en djungel där ute, men en intressant sådan. Har blivit såpass inspirerad att jag är sugen på att köpa en lite bättre systemkamera för att ta sjyssta bilder och kanske utveckla en ny hobby, men det blir en senare fråga, just nu är jag ute efter en prisvärd kamera för lättviktigt friluftsliv. Kan tillägga att jag gärna lägger nån krona extra för kvalitet.

Nån som kan rekommendera nån/ett par kameror för mina behov? Vilka märken är bra, vilka ska man passa sig för?

Tack på förhand

Stöt- och vatttenskyddad

Ska ge mig ut och vandra 1-2 veckor i sommar, senare även längre perioder.
Mycket fokus är ju på att ryggsäcken ska väga så lite som möjligt, så jag letar efter en lätt kamera som helst inte tar allt för stor plats. Jag kommer mest ta bilder men det kan hända att man vill filma nån fin bäck, fjällmassiv eller nåt djur man kanske stöter på.

Jag är helt oinsatt i kameror och skapade precis min användare för denna tråd efter lite förvirrat googlande.
Verkar vara en djungel där ute, men en intressant sådan. Har blivit såpass inspirerad att jag är sugen på att köpa en lite bättre systemkamera för att ta sjyssta bilder och kanske utveckla en ny hobby, men det blir en senare fråga, just nu är jag ute efter en prisvärd kamera för lättviktigt friluftsliv. Kan tillägga att jag gärna lägger nån krona extra för kvalitet.

Nån som kan rekommendera nån/ett par kameror för mina behov? Vilka märken är bra, vilka ska man passa sig för?

Tack på förhand

Här är ett urval av kameror enligt rubriken;

https://www.cyberphoto.se/foto-vide...1=yes&filter11=yes&marke=&sortera=tillverkare

Det finns inga dåliga kameror idag. Stöt- och vattenskyddad är bra ute i busken.

Jag hade tittat närmare på några kandidater:
Nikon 1 AW - lite dyrare, inte så ljusstarka gluggar, men ett rejält vattentätt bygge.
Olympus Tough 3 - rejält vattentålig i mindre format, ljusstark optik. Ingen raw.
Canon G15 - mycket prisvärd resekamera i smidigt format. Ej vattentät.
Panasonic LX7 - som ovan.
Canon Eos 100. Smidig spegelreflex. Snålare på batteri vilket kan vara viktigt beroende på hur du vandrar.

Grymt, nu har jag nåra ingångar att börja nysta i (tar gärna emot mer ;)).

Vilka affärer/webshops är det som gäller och man kan lita på? Bor i norra Stockholm, och klämmer/känner gärna på saken innan jag slår till.

Bildkvalitetsmässigt är det fint med lite större sensor. Oftast (men inte alltid) har kompaktkameror väldigt små sensorer, och systemkameror lite större. Det segment som vuxit rejält på senare år är spegellösa systemkameror. Då har de ofta sensorer i 4:3, Aps-C eller så kallat småbildsformat vilket garanterat ger bättre förutsättningar till god bildkvalitet än de små kompaktsensorerna. Törs jag drista mig till att påstå. Sen hänger ju det mesta på användaren. Men ju bättre verktyg desto bättre bilder, osv osv.

Det fina med de spegellösa systemen är att du ju får samma möjlighet att bygga upp en objektivpark till din kamera, men att huset ofta är avsevärt behändigare än de traditionella spegelreflexkamerorna.

Det var mitt lilla tips. Hur många spegellösa systemare som håller måttet när det gäller vädertätning och annat vet jag inte. Det får du läsa på själv. Och man ska som någon ovan påpekat tänka på batteritiden. Dessa kameror har ju ofta bara LCD eller elektronisk sökare vilket gör att de drar lite mer batteri. Men ett eller två extra sådana får nog plats i en ficka även på vandringen.

Lycka till med dina val, och vandringen.

/J.

EDIT: På cyberphoto kan du söka efter särskilda preferenser när du sållar bland deras kameror. Här tex har jag sökt fram deras spegelfria systemkameror åt dig. KLICK!

Grymt, nu har jag nåra ingångar att börja nysta i (tar gärna emot mer ;)).

Vilka affärer/webshops är det som gäller och man kan lita på? Bor i norra Stockholm, och klämmer/känner gärna på saken innan jag slår till.

Jag brukar gå till Scandinavian på Norr Mälarstrand. Eller beställa från Cyberphoto.

Jag vet inte var du drar gränsen för liten och lätt, men efttersom du ska ut och vandra kan nog vädertätning vara en bra ide, och i så fall skulle jag rekommendera Nikon 1 AW, som överlever ifall du skulle ramla i när du vadar i något vattendrag. Klarar fall på 2m och är vattentät till 15 meter. Stor sensor, om vi jämför med de flesta kompaktkameror. Tekniskt sett dessutom en systemkamera, men utbudet av vattentäta objektiv är begränsat. Förmodligen klarar du dig dock bra med den kitzoom som den brukar säljas med.

Behöver du inte vädertåligheten och utbytbar optik välj Sony RX1000II, lika stor sensor som Nikon 1 seriens kameror, men lite mindre kamera. Bra optik

Om du ska vara utan ström länge och ta mycket foton så är det idé att tänka på batteritid och lagringsutrymme. Stort minneskort eller flera små, strömsnål kamera eller flera batterier osv.

Att välja kompakt är ruggigt svårt men bara du har en egen kravspec så skall du nog hitta något.
många bra tips här i tråden redan.
Vad gäller handlare så är Fotokungen på Söder oftast högt rankade på nätet vid prisjämförelser.
Köpte nyligen lins där och de var 500 kr billigare än nästa alternativ.
Liten butik med stort sortiment och kunnig/ seriös personal.

Lycka till.

// Mats W

Vattentät och stöttålig

Att välja kompakt är ruggigt svårt men bara du har en egen kravspec så skall du nog hitta något.
många bra tips här i tråden redan.
Vad gäller handlare så är Fotokungen på Söder oftast högt rankade på nätet vid prisjämförelser.
Köpte nyligen lins där och de var 500 kr billigare än nästa alternativ.
Liten butik med stort sortiment och kunnig/ seriös personal.

Lycka till.

// Mats W

Vi vet ju inte hur stor utskrifter du vill göra men dagens kompakter klarar upp till A3 utan problem. Största risken är vatten, damm och stötar, så därför borde en tålig kamera vara ett bra val. Den kan de sedan lämna till dina barn (nuvarande eller kommande) utan att vara rädd för att de sabbar kameran.

Jättetack till alla för alla svar. Det var riktig fart på det här forumet :)
Nu har jag lite att tänka på och framförallt googla på jämförande tester etc innan jag ger mig iväg till en affär. Ska försöka dra i mig så mycket info som det bara går innan jag slår till och det här stället verkar ju vara rätt bra miljö!

Ett steg i taget

Jättetack till alla för alla svar. Det var riktig fart på det här forumet :)
Nu har jag lite att tänka på och framförallt googla på jämförande tester etc innan jag ger mig iväg till en affär. Ska försöka dra i mig så mycket info som det bara går innan jag slår till och det här stället verkar ju vara rätt bra miljö!

Lägg inte för mycket pengar på en första kamera. Blir du intresserad så kommer du att vilja ha en "värre" ganska snart. Håll i slantarna tills att du vet om du fastnar i fototräsket. Där finns det inte något tak för utgifterna. Ska du inte skriva ut jättebilder klarar du dig med en rätt enkel kompakt. Så här till att börja med är det troligen du som är den största begränsningen.

Mja, där vet jag inte om jag håller med. För egen del, trots att jag jobbar som fotograf, håller jag det rätt simpelt. Åtminstone för det mer privata plåtandet har jag rentav backat i utrustningskarriären, och använder gärna ljussvaga kitzoomar och annat "otyg".

Gör ett bra val från början, inte nödvändigtvis dyrt, men vettigt, och var kräsen utifrån behoven.

Jag skulle titta på Canon G1x första versionen, stor sensor, bra optik och liten mtp det. Bra pris nu när nya kommit. Långsam, och dmålig närgräns, men i övrigt väldigt bra

Se till att köpa kameran i god tid. Då hinner du bli van vid den, och fattar hur mycket minneskort och extrabatterier som behövs för två veckor i fjällen.

Fram tills man bestämmer sig för att ha foto som hobby och hitta den perfekta kamerna kommer man väldigt långt med en modern kompaktkamera. Här jämför Michael Reichmann en gammal kompaktkamera med Hasselbladsutrustning för en halv miljon kronor: http://www.luminous-landscape.com/reviews/kidding.shtml Visserligen bara landskapsfoto, men i alla fall...

Läs gärna Fotoskolan under Artiklar här, åtminstone Del 0: Grunderna. Det i särklass vanligaste nybörjarfelet är att försöka hålla kameran stilla på alldeles för långa slutartider.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar