Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lätt framkallad film, finns det?

Produkter
(logga in för att koppla)

Adrian.shields

Aktiv medlem
Hej,

Tänkte bara höra om det finns film av något märken/modeller som är lättare och framkalla än andra?

Tänkte ge mig på lite analog fotografering samt framkallning/kopiering

/Adrian

Färg eller Sv/v? Sv/v är generellt lättare att framkalla och en del sv/v är lättare än andra. Traditionella filmer är t ex mer toleranta än T-kornsfilmer.

Lättframkallad film? Tri-X i D76 är en ganska förlåtande kombination. T-grainfilmer (som Ilfords Deltaserie och Kodaks T-Max) är mer känsliga för temperaturskillnader exempelvis. Men om man är noga med att mäta upp och hålla sig till de rekommenderade temperaturerna så funkar de bra också. De ser ganska annorlunda ut jämfört med de klassiska filmsorterna, men smaken är som sagt delad. Jag tyckte de var fantastiska för några år sedan, idag kan jag inte begripa vad jag såg i dem...

Ta det lugnt och förvänta dej inga mirakel första gångerna du framkallar film (annat än miraklet med att se en rulle bilder och se vad det blev - det går inte ur, hur många rullar jag än framkallar tror jag!)

Min personliga favorit är Ilford HP5+ som jag framkallar i Xtol som jag trivs bättre med än D76. Det är en lättframkallad kombination. Även Efkes lågkänsliga filmer KB25 och KB50 är lättframkallade. Nästan omöjligt att misslyckas. Det handlar om att vara nogrann, hålla koll på temperaturen och agitera lagom.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar