Annons

läsarbild - ingen betalning?

Produkter
(logga in för att koppla)

103171

Avslutat medlemskap
Jag tog en bild imorse på en olycka utanför hedemora och tänkte bara att; ja, den här kan jag ju skicka in som läsarbild till dalarnastidningar.se, sagt och gjort och så blir den publicerad. Men vad händer sen? Jag har ju inte direkt godkänt att de använder den gratis, men inte heller krävt betalt, så vad gäller egetnligen? Inget svar fick jag iallafall på mejlet, så nu skickade jag ett nytt mejl där jag frågade vad som gäller, men har inte fått svar på det heller än.

artikeln;
http://www.dalarnastidningar.se/nyheter/hedemora/article243870.ece
 
Det står säkert på sidan någonstans om vad som gäller med läsarbilder, och ska man få betalt så är det väl bara att kräva pengarna.
 
"När du skickar in en bild till oss ger du samtidigt tillåtelse till publicering på både papper och webb. Bilderna kan komma att arkiveras. Samtliga bilder granskas av redaktionen innan publicering."

Så står det.
Och så vitt jag förstår så betyder det att dom får publicera så mycket dom vill, gratis.
 
Jag har kommit på att för att undvika att bli publicerad gratis så bör man ringa redaktionen innan man mailar bilder. Alternativt är att maila direkt till redaktionen, och i mailet klart skriva och fråga om de är intresserade av bilden/bilderna.
Detta har funkat bra för mig.
 
så om du skickar in en bild till en tidning förväntar du dig att de ska ta kontakt med dig och betala dig.

Om någon står på stan och ger dig en kaka och sen kommer och ber dig om betalt, vad skulle du säga då?

Om du ville ha betalt skulle du berättat klart och tydligt att du ville ha det för att bilderna skulle få publiceras samtidigt som du skickade in bilden, eller ännu hellre innan.

Du kan knappast kräva att de skall informera dig klart och tydligt om att om du skickar in bilder till de för publicering så får du inget betalt. Borde ligga mer i ditt intresse än i deras.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.