Annons

Läsa Canons mtf-kurvor?

Produkter
(logga in för att koppla)

nickepicke

Medlem
Är det någon som kan förklara hur man skall läsa de mtf-kurvor som finns på www.usa.canon.com/eflenses så skulle jag slippa en sömnlös natt!

Jag har försökt förstå den förklaring som finns under "how to read mtf chart" men inte blivit mycket klokare på det. Det står att:"Solid lines on the MTF charts indicate the performance of sagittal lines (parallel to the diagonal of the film), dashed lines are for the perpendicular meridional test target lines."

Vidare säger man att: "Canon’s MTF charts give results at two apertures: wide-open, and stopped down to f/8, with the lens set to infinity focus."

Ok, det borde väl bli typ fyra linjer för ett objektiv med fast brännvidd, eller tänker jag fel? Men det finns ju åtta olika kurvor. Blå och svarta, heldragna och streckade.

Jag har förstått vad kurvorna visar och att mtf inte är alena saliggörande, men nu när de finns vill man ju fatta hur de fungerar. Frågan är alltså: varför är det så MÅNGA kurvor?

PS. jag har tyvärr ingen aning om hur man infogar länkar till de kurvor jag pratar om. Hoppas någon förstår vilka jag menar. DS

Nicke

Senast ändrad:
Det blir åtta kurvor, du har nog glömt att de visar två olika frekvenser också, 10 respektive 30 ”lines/mm”. De svarta linjerna är nog på full öppning och de blå på f/8, de grova linjerna på 10 och de fina på 30 ”lines/mm”.

Sedan är ju frågan vad de menar med ”lines/mm”??? Det är i varje fall uppenbart att de INTE menar den vanliga väletablerade enheten cykler/mm, diffraktionen vid f/8 omöjliggör nämligen värden över 0,94 vid 10 c/mm och över 0,83 vid 30 c/mm. Så använd inte dessa kurvor för att jämföra med andra objektiv som är uppmätta på vanligt sätt (d v s med sinusformade cykler per mm).

Ahaa...

...då fattar jag lite mer. Man tackar och bockar för svaret!

Tänk för ett halvår sedan. Då trodde jag att en kamera var en kamera var en kamera...:)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar