Annons

Lärkit studiofoto!??

Produkter
(logga in för att koppla)

David Mård

Aktiv medlem
Har fått i uppdrag av en vän att hjälpa denne planera ett inköp av en grundutrustning för studiofoto.

Utrustningen är tänkt att användas inom en slags kursverksamhet som främst bygger på självstudier - dvs. utrustning och lokaler finns att tillgå, tillsammans med viss grundläggnade undervisningsmaterial, men utöver detta står deltagarna själva för det mesta.

En del material finns redan, såsom fonder och en rad skärmar. Det som nu måste införskaffas är:
- Kamera
- Blixt(ar) - för ev. porträttfoto utomhus!
- Några objektiv
- Studioblixtar + stativ
- Softboxar och / alt. paraplyer + stativ
+ ev. småplock (linsfilter, färgfilter till studioblixtarna mm.)

Är inne på endera Nikon eller Canon!

Budgeten är inte spikad, men är långt ifrån obegränsad! Kan tänka mig att det går att förhandla fram 30.000.- (allt-i-allt).

Är inne på att köpa tre objektiv (Sigma 30 1,4 + 50 1,8 och 85 1,8 av endera Nikon eller Canon). Detta borde ge en rätt prisvärd och god flexibilitet utifrån lokalens någorlunda begränsade area, varvid man också kan leka med skärpedjupet vid samtliga brännvidder.

När det gäller kamera så har jag kikat på alla tänkbara modeller. Härvid vet jag dock inte vilka modeller som är särskilt lämpade för detta ändamål. Då det allra troligast inte kommer att finnas pengar till en Nikon D200 eller Canon 40D (alt. vassare modell), krymper alternativen.

Skulle en Canon 400D eller Nikon D40x fungera - är dessa kompatibla på alla sätt med övrig utrustning? Just nu finns annars Canon 30D ordentligt rabatterad hos Cyberphoto (typ. 6995.-) - känns som den "stabilaste" kameran i detta prisintervall, även om den börjar bli något föråldrad ifråga om upplösning (8Mp - vilket jag dock tror räcker långt).

Har fått en rad tips på studioblixtkit, men vill ha fler utlåtanden och idéer (pris vs. funktion, resp. kompatibilitet etc.).

Utrustningen behöver som helhet inte vara av professionell karaktär, men den måste fungera för motsvarande gymnasiekurser och vara tillräckligt slitstark för att kunna användas därefter.

Motivera gärna kameraköp etc. utifrån funktioner och specifikationer som ni anser vara viktiga att ta hänsyn till!

Tack på förhand för alla tankar och synpunkter!

/ Mården
 
Jag skulle rekommendera en D80 med typ en 18 - 200 objektiv, då täcker du hela spannet även om det kanske inte är den finaste optiken.

Det skulle kunna tänkas kompletteras med en 50mm nikkor f1,4 för att få ett shysst porträtt objektiv.

När det gäller blixtar så skulle jag köpa 2 SB800 + SB600. Låta SB600 blixten sitta på kameran bara för att styra dina SB800 (en i en softbox och en med paraply). När du fotar ute med enbart en blixt på huset så är det självklart att man sätter på en SB800. De är starkare.

Du borde kunna dra runt allt det där med 30 papp.
 
Stort tack Christoffer för ditt snabba svar!

Låter som ett grymt kit utifrån portabilitet, men räcker / håller blixtarna för 'dag-ut-dag-in'-slitage i studion (laddtider, livslängd etc.)?

Några direkta argument för D80:n - vad den klarar som tex. inte D40x klarar!?
 
Jag skulle satsat på 30D och dom gluggar du nämner i första inlägget. Jag har fotat studio med 20D tidigare och vet att den presterar bra i den situationen. Den har dessutom synkuttag för studioblixtarna vilket 400D inte har, den behöver en tillsats. Bra om kameran har lägsta ISO 100 eller 50 i studio för att kunna öppna bländaren.

En kamerablixt, 430 EX för upplättning ute.

Billiga studioblixtar och stativ från Kaffebrus eller liknande, helst åtminstone tre huvuden för att kunna labba med olika ljus. Stativ, softboxar etc finns på samma ställe. Dom där blixtarna är bra och billiga jämförelsevis. Viktigt att dom går att ställa ner ordentligt, åtminstone till 1/8 och gärna mer.

Duger inte riktigt med kamerablixtar för att lära sig studioarbete, modelleringsljus bör finnas och man vill kunna montera ordentliga tillbehör.
 
Jag har sett många fotografer som tycker att SB800 är underbara blixtar och som enbart kör sånna, säkerligen också för att de är så smidiga att ha med sig när man fotar på mässor etc.

De är bra blixtar, och jag skulle förvånas över om de inte skulle hålla. Men jag har enbart en själv som jag har sittandes på kameran så jag kan inte säga något utav erfarenhet.

D80 är en bättre kamera. Jag har själv en D80 och känner mig totalt handikappad när jag sedan ska fota med en D40(x), eller för den delen canons 350D eller 400D. De är kameror som känns som förstorade kompaktkameror. In i menyer för att göra inställningar och knappkombinationer för att ändra olika saker.

Fotografera en dag helt manuellt med en D80 (dvs manuell slutare, bländare, iso, vitbalans..) och sen så gör du samma sak med en D40/400D så kommer du förstå precis vad jag menar.
 
Tack Björn och Christoffer för ytterligare kommentarer.

Fråga: Borde det inte vara SB800:an som styr SB600:eek:rna inom Nikons Creative Lighting System?


Har kikat på följande studiobelysningspaket:

Interfit Venus Kit 300 Ws 4480.- (nätburet blixtkit – 1 paraply och 1 softbox)

Kanske borde man kompletera detta med en ljuskälla till för att kunna kontrollera nässkuggor och dylikt fullt ut, samt extra reflektorer, paraplyer, eller softboxar. (Vad är mest gångbart här?)

En fast ljuskälla a´ 450w finns redan, fast den blir antagligen svår att använda om man vill kunna kontrollera färgtemperaturen helt och hållet. Månde kunde man ha den som fondbelysning med hjälp av olika filter eller raster, fast detta eliminerar iofs. inte behovet av en extra blixt.

Synpunkter!?!

Är man nära overkill nu, eller...!??
 
Som Per säger om den fasta ljuskällan.
Dessutom kan du oftast inte blanda det fasta ljuset med blixt utan problem pga färgtemperaturen. Det finns fasta ljus med samma färgtemperatur men dom är dyra. Ska ni köra fastljus rekommenderar jag minst 2000 W.

Blixtkit på 2X300 ws är en bra början, komplettera gärna med en klenare blixt också, typ 100-150 ws för att ha en tredje som hårljus etc.

Det går att göra mycket med en enda blixt men det blir svårjobbat, har man tre kan man göra det mesta.

Visst går det ljusmässigt med kamerablixtar som SB 600/800 eller Canons EX 430/580. Men man får inte fast tillbehören och har inget inställningsljus och då lär man sig inte studioarbete. Jag använder ofta ett par kamerablixtar och en sändare samt paraplyer för att få till studioliknande ljus i miljöer dit jag inte kan släpa studioprylana, men det ger inte samma möjligheter fullt ut.

Var noga med att det ska finnas ett tillbehörsfäste som funkar generellt på billiga blixtar. Dom flesta har Bowens bajonett som det finns massor med tillbehör till och det är bra.

Det räcker inte med softboxar och paraplyer, den typen av mjukt ljus har sin plats men det finns så mycket mer att hitta på med riktat ljus och skarpa kontraster. Reflektorer och raster lär behövas liksom snoot och andra prylar som modellerar ljuset.

Kan man inte göra olika typer av ljussättning blir nog utbildningen ganska tråkig.

Själva kameran är kanske det minst viktiga i utbildningsyftet, alla kameror presterar bra i det kontrollerade ljus man har i studiosituationen.
 
Tack Björn för utförligt svar! Många viktiga tips!

Att kameran är minst viktig utgick jag ifrån, så långt att den bara var kompatibel på alla sätt med den övriga utrustningen - som det så ofta sägs så är ju alla DSLR:s av god kvalisort nuförtiden.

Snoot och raster hade jag funderat över och i princip redan spikat, men det var kul att du underströk dem.

Att det räcker med en 150w-blixt som komplement låter kanon (ökar ju flexibiliteten i övrigt också)!

Tipset om tillbehörsfästet var grymt bra, sånt man inte får missa och precis sådant som jag hoppades få tips om! Extra tack!

Någon som har erfarenhet av eller åsikter om 'Interfit Venus 300'-kitet!?
 
Anledningen till varför sb600 ska styra sb800 är för att de är starkare och bättre blixtar, egentligen borde du kunna styra dina sb800 utmärkt med den inbyggda blixten på en D80, det har jag gjort och verkar fungera utmärkt.

D80 har till skillnad från D40 etc en inbyggd fokus motor etc. Om man vill satsa 30 lök på utrustning tycker jag absolut att man bör köpa ett vettigt hus. Något i klass med en D80, eller canons 40D eller dylikt. Du kommer ångra dig efteråt annars.
 
Jag tycker att 220Ws låter lite klent. Jag har själv två st på 500 W som jag ärvt från min morfar och det är bra ljus. Svårt att tänka mig att halva den styrkan skulle räcka.
 
minimunk skrev:
Jag tycker att 220Ws låter lite klent. Jag har själv två st på 500 W som jag ärvt från min morfar och det är bra ljus. Svårt att tänka mig att halva den styrkan skulle räcka.


Vad ingår i ditt begrepp bra ljus?

Hur stor studio har du och vilka ljusformerare?
Jag har "bara" 300Ws och det är fööör mycket på full effekt i min studio.
 
Anar utifrån diskussionen att frågan om blixtarnas styrka inte bär något givet svar.

Rummet är ca. 4,5x7m, varvid jag misstänker att 300x2 + 150x1 borde räcka. Hittar dock inget kit med dessa specifikationer, varpå det lutar åt att plocka ihop ett kit (blir dyrare dock).

Efter lite testning utifrån rummens mått tror jag att jag dumpar endera 50mm- eller 85mm-gluggen, till förmån för övrig utrustning.

En annan tanke är att premiera två blixtar före tre och istället försöka kompensera dessa med hjälp av befintliga portabla reflektorer (5 i 1-kit - typ!). Blir givetvis svårare att se resultatet i förväg. Tanken med undervisningen är annars att de skall få jobba i Team, varvid de också kan hjälpas åt att hålla i reflektorerna.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.