Annons

Lära mig grunden.

Produkter
(logga in för att koppla)

Entity

Medlem
Jag vill lära mig fotografera men medborgarskolan i halmstad får inga lokaler. Jag försöker lära mig genom att läsa men jag har ändå svårt med alla inställningar och slutar med att man tar till automatiken i slutändan.

Fotografiklubben har också slutar i stan.
Nån som kan ge mig lite tips hur man ska gå tillväga för att lära sig grunderna.
Jag undrar vart jag ska framkalla mina bilder, gick till Kodak i halmstad och det var svindyrt , 350kr tror jag för 36 rulle. Och dålig kvalite ! Såg inte alls så bra ut som när jag lämnade in dem hos en riktigt duktig kille när jag var i Grekland.

Utrustning , har en Canon 300 ej digital :) Med ett 28-90 objektiv och ett uv filter för att skydda objektivet.

Hur ska man börja ? Den här hobbyn blev lite dyrare än jag förväntat iom den dyra framkallningen.
Har Karl Åkes ABC foto i pdf format. Finns det någon bra liknande som man kan lära sig lite grunder.
Är mest intresserad av poträtt och natur foto.
 
Jag vet inte var i din fotografiska utveckling du är och hur mycket du kan. Men jag kan annars starkt rekommendera att fota svartvitt då det är väldigt lätt och billigt att framakalla den själv. Jag har dock ingen länk om framkallning, men googlar du lite så hittar du säkert en.


/ Marcus
 
350kr?? Är det svartvit film du lämnat in då eller?

Jag har billiga fotopåsar när jag övar mig och dia när jag vill försöka anstränga mig lite mer...

Då kostar framkallning 79-99kr för 36bilder och dia går på mellan 40 och 85 beroende på om man vill rama själv eller inte.

Även kodaks fotopåsar är ju grymt prisvärda istället för 350kr, kostar 109kr för 36bilder och då får du en rulle tillbaka.
 
Canon har gett ut en bok som heter "ABC för fotografering med Canon EOS kameror" (eller någonting åt det hållet), den tar upp grunderna i fotografering, bländare / slutare /skärpedjup /blixtbilder samt alla olika program som finns på EOS kameror.
En bok som jag själv köpte som första fotobok och kan rekomendera varmt då den har hjälpt mig åtaliga gånger
//
AnteV
 
Tidningen FOTO

Tidningen FOTO ger ut specialtidningar som heter Systemkameraskolan och Bildskolan. De är bra.
 
jag kan varmt rekommendera boken
"Basic Photography" av Michael Langford.

I ditt fall gäller nog öva - öva - öva.

Ett tips är att börja köra sv/v och framkalla själv.
Försök hitta en begagnad diascanner så att du kan få in bilderna i din dator för att där se effekter..
 
Håller med ovanstående om att "Basic photography är bra att börja med - tar upp allt ifrån ljusteori till hur en kamera fungerar och mörkrumsteknik. Här hittar du en prisjämförelse för den:

se.pricerunner.com/books/0240515927/prices?f_author=av+Langford%2C+Michael&f_title=Basic+Photography

Lycka till,
Tomas
 
Jag började när jag fotade med en kompis gamla om-1a... trevlig kamera. Fick lite smak för det och hade turen att kunna välja Fotografisk Bild A som tillval i 2a ring. Givande kurs, när det gäller svartvit fotografering och mörkrumsteknik. Det slutade med att jag skaffade mig en Nikon F3 som jag är väldligt nöjd med, och som för övrigt är lättanvänd och tar bra bilder.
 
Tack

Tack för alla tips! Uppskattas verkligen,
Jag lämnade in hos kodag här istan, dålig kvalite !
Brukar ni ta matta eller glansigt? ja tycker matta blir bättre.

Jag använder fuju va heter den nu sitter i sängen ...sensetivia nåt ? 200 iso.

De hade 3 fulla kurser i halmstad men så sa skolan nej att få använda lokalerna ! Och kommunen vill ha en massa pengar för att de ska få använda lokalerna som innan var gratis !

Så tråkigt.
Jag ska kolla upp alla boktips o ge mig ut !
 
Hallå!

Jag är " rutten" vad det gäller foto men jag tänker inte kasta ut stålar på nån "kurs".

Gå till biblioteket o låna allt dom har.

Skriv en massa frågor som folk älskar att svara på här. Jag har väl ett 10-tal vid det här laget.

Lär dig vara selektiv med vad som skrivs och ned vad du läst dig till tidigare.

Hitta ett "eget" labb i din stad eller skicka som du e nöjd med. Ut o skjut rullar....

Jag lever under devisen TRIAL & ERROR samt med mycket hjälp från alla fotosidemedlemmar som orkar med mina basicprylar.

Till sist!
Kritik till andra får dig själv att se vad du kan bli bättre på .... Lek ha kul med din kompis kameran! Skit i alla detaljer och hur det ska vara ... bara du själv har roligt och minns din tid med bilden... Du mot alla andra... ;-)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.