Annons

Lära gammal räv använda AF?

Produkter
(logga in för att koppla)

quanghieuci

Ny medlem
Hej,

Jag har börjat inse att jag kanske måste lära mig att använda autofokus tillslut..
Köpte mig en spegellös Panasonic GX80 med elektronisk sökare och till min förvåning var den sökaren så bra att det jag utmärkt att fokusera manuellt med den! Så fram åkte diverse gamla objektiv och adapter fotoglädjen var fulländad :D

MEN, i min glädje har jag börjat inse att det kanske är dags för mig att verkligen lära mig att använda autofokus ordentligt.

När jag använder autofokus så är det 95% single point AF i mitten som gäller och sedan komponera om. Att trycka 25 ggr på en knapp för att flytta fokuspunkten åt höger eller vänster tar aaaaaaalldeles för lång tid tyvärr.

Så till min fråga, HUR gör man? Jag har inte tid att växla mellan olika autofokus-lägen, så single point är det enda jag kan se fungera för mig.. Jag fotar oftast på stora bländare och gärna med saker i förgrunden. Så till frågan, hur gör NI för att flytta fokuspunkten snabbt och smidigt? Eller växlar ni mellan olika af-lägen?

Tips och råd mottages tacksamt!
 
Jag har inte koll på vad din Panasonic kan men själv har jag blivit mer vän med autofocus när jag gått över till back button autofocus.

Först med Sony RX1 eftersom den var lite långsam. Där var det en klar fördel att kunna fokusera en gång och ta flera bilder utan att autofocusen jobbade på avtryckaren.

Nu använder jag det på en Canon 5DIV. Där gillar jag verkligen att ha två helt olika autofocusinställningar på två knappar brevid varandra. På fokuslås knappen har jag singleshot på mittpunkten och på knappen bredvid följande autofocus med fler punkter aktiverade. Tog lite tid och lära sig och svårare att be någon ta ett kort åt en men just nu tycker jag fördelarna överväger nackdelarna.

Kanske värt att testa?
 
Japp, back button -fokus och single point af-s är det absolut effektivaste sättet att använda autofokus. Att använda något av de mer avancerade AF-lägena är dömt att misslyckas då de alltid lägger fokus helt fel när det är något viktigt man vill fånga.
 
Min kamera har glädjepinne för att flytta af-punkt. Visst är det lite pilligt, men några tjugofem knapptryck handlar det inte om. Och om detta är något som tar för lång tid vid stillastående motiv har man kanske glömt hur det var på tiden före af.

Vid fotbollsfoto kör jag med ”förstorad” punkt i centrum, och beskär bilder i efterhand. Med rörliga motiv som flyttar sig oförutsägbart i hög fart hinner jag inte pillra med att flytta omkring af-punkten.
 
När jag använder AF punkt så har jag den alltid i mitten, jag har låst punkten dit så den inte flyttas av misstag. Vill jag inte ha objektet i mitten så komponerar jag om efter att ha låst fokus med halvtavtryck, om jag har på kontinuerlig fokus så låser jag fokus med en funktionsknapp och komponerar om
 
Japp, back button -fokus och single point af-s är det absolut effektivaste sättet att använda autofokus. Att använda något av de mer avancerade AF-lägena är dömt att misslyckas då de alltid lägger fokus helt fel när det är något viktigt man vill fånga.

Back-button tappar ju det mesta av sin mening om du kör af-s! Med af-c + backbutton får du ju följande af + låst af med samma knapp! (följande af och af-sökning när du trycker ner knappen och låst när du sedan släpper upp den).

PS du kanske har Canon och har blandat ihop af-s med AF servo, som af-c heter hos Canon?
 
Single Point och komponera om kommer du väldigt långt med, jag använder inget annat. Det är den enklaste tekniken för AF om du själv ska kontrollera var skärpan hamnar.
Ett råd dock, Jag placerat min punkt inte i mitten vertikalt utan en bit upp, i gyllene snittet vertikalt, kan man säga. Det gör att jag oftast inte behöver komponera om så mycket.

Hej,

Jag har börjat inse att jag kanske måste lära mig att använda autofokus tillslut..
Köpte mig en spegellös Panasonic GX80 med elektronisk sökare och till min förvåning var den sökaren så bra att det jag utmärkt att fokusera manuellt med den! Så fram åkte diverse gamla objektiv och adapter fotoglädjen var fulländad :D

MEN, i min glädje har jag börjat inse att det kanske är dags för mig att verkligen lära mig att använda autofokus ordentligt.

När jag använder autofokus så är det 95% single point AF i mitten som gäller och sedan komponera om. Att trycka 25 ggr på en knapp för att flytta fokuspunkten åt höger eller vänster tar aaaaaaalldeles för lång tid tyvärr.

Så till min fråga, HUR gör man? Jag har inte tid att växla mellan olika autofokus-lägen, så single point är det enda jag kan se fungera för mig.. Jag fotar oftast på stora bländare och gärna med saker i förgrunden. Så till frågan, hur gör NI för att flytta fokuspunkten snabbt och smidigt? Eller växlar ni mellan olika af-lägen?

Tips och råd mottages tacksamt!
 
Det beror mycket på vad man ska fotografera.
I mina kameror utgår jag oftast från mittpunkten. Dessutom har jag en förlagrad punkt högre upp, en som jag direkt kan byta till genom att hålla en knapp intryckt. Den är placerad så den träffar på huvudet på en person, om det finns en i bilden.
För action, där jag exempelvis vill följa en löpare som springer åt vänster i bild, där finns inget annat än att ha en punkt, eller ett litet moln med punkter, till höger och köra Servo AF på den. Annars får jag för lite yta i bilden framför löparen, eller för liten löpare.
 
En tid för flera år sedan använde jag tumfokus på två olika knappar. Den vänstra av de två aktiverade en fokuspunkt som låg till vänster i bild, den högra aktiverade - trumvirvel - en punkt till höger i bild. Detta fungerade utmärkt för att alltid ha en lämplig fokuspunkt för spelare som sprang åt höger respektive vänster i bild. (Om jag minns rätt så var det Anders som tipsade om detta).
Denna möjlighet saknades på nästa kamera jag skaffade. Det var då jag ändrade metod till att alltid köra mittpunkt. Vilket jag alltså fortfarande gör trots att min senaste kamera har samma möjlighet som den första i berättelsen. Faktum är att jag inte ens kör med tumfokus längre. Det går utmärkt i de allra flesta fall med fokus på avtrycket för mig.
 
Det där var smart! Måste jag kolla upp på Olympusen. det lär väl kräva en halvdag framför manualen eftersom jag lär behöva ändra på flera ställen i menyerna i linje med Olympus katastrofala menyhantering där inställningar som hänger ihop och påverkar varandra ligger på helt olika ställen, ibland 100 sidor längre fram i manualen på över 300 tätskrivna sidor och ett trettiotaltal knapptryck bort i menyn. Dessutom behöver man ofta göra det i rätt ordning också. Det var enklare med CaNikon. Faktiskt som att jämföra lågstadiet med en civilingenörsexamen;).
 
Hej,

Jag har börjat inse att jag kanske måste lära mig att använda autofokus tillslut..
Köpte mig en spegellös Panasonic GX80 med elektronisk sökare och till min förvåning var den sökaren så bra att det jag utmärkt att fokusera manuellt med den! Så fram åkte diverse gamla objektiv och adapter fotoglädjen var fulländad :D

MEN, i min glädje har jag börjat inse att det kanske är dags för mig att verkligen lära mig att använda autofokus ordentligt.

När jag använder autofokus så är det 95% single point AF i mitten som gäller och sedan komponera om. Att trycka 25 ggr på en knapp för att flytta fokuspunkten åt höger eller vänster tar aaaaaaalldeles för lång tid tyvärr.

Så till min fråga, HUR gör man? Jag har inte tid att växla mellan olika autofokus-lägen, så single point är det enda jag kan se fungera för mig.. Jag fotar oftast på stora bländare och gärna med saker i förgrunden. Så till frågan, hur gör NI för att flytta fokuspunkten snabbt och smidigt? Eller växlar ni mellan olika af-lägen?

Tips och råd mottages tacksamt!
Din kamera har touch focus. Aktivera i menyn. Mycket smidigt
 
Är det någon som orkar lyssna på förklaringen till varför "recompose" inte kan ge perfekt skärpa..?
Här nedan är ett par försök att förklara, inget är riktigt pedagogiskt :rolleyes:
Men i korthet handlar det om att man har fokus på en plan yta framför objektivet. Alltså inte på en konstant radie. Om man fokuserar på en person mitt i bilden så är allt okej, men om man sen panorerar så att personen hamnar i ytterkant så kommer fokusplanet att hamna bakom personen. Ju större panorering, ju större backfokus..

https://www.clickinmoms.com/blog/focus-and-recompose-the-good-the-bad-and-the-ugly/
https://digital-photography-school.com/the-problem-with-the-focus-recompose-method/
 
Senast ändrad:
Visas med enkel trigonometri (eller bara enkel geometri). Det är väl högstadiematte?
Man behöver knappast räkna. Fokusplanet är i ett optimalt objektiv ett plan och planet flyttar sig med hur man riktar kameran. Man kan ju alltid sätta en platta/skiva i änden på ett sopkvastskaft e dyl och rikta det åt olika håll och se vad som händer...

Dock så kommer man ju undan med att komponera om i en hel del fall, om man inte gör det alltför mycket. Inom AF-täckningsområdet brukar jag annars rätt ofta låta Nikons 3D Tracking flytta fokuspunkten istället för att hålla på och manuellt flytta runt den. Motsvarande går ju att göra även med den del andra fokussystem med varierande nivå av framgång.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.