Annons

Lära gammal räv använda AF?

Produkter
(logga in för att koppla)

MrKarisma

Aktiv medlem
Hej,

Jag har börjat inse att jag kanske måste lära mig att använda autofokus tillslut..
Köpte mig en spegellös Panasonic GX80 med elektronisk sökare och till min förvåning var den sökaren så bra att det jag utmärkt att fokusera manuellt med den! Så fram åkte diverse gamla objektiv och adapter fotoglädjen var fulländad :D

MEN, i min glädje har jag börjat inse att det kanske är dags för mig att verkligen lära mig att använda autofokus ordentligt.

När jag använder autofokus så är det 95% single point AF i mitten som gäller och sedan komponera om. Att trycka 25 ggr på en knapp för att flytta fokuspunkten åt höger eller vänster tar aaaaaaalldeles för lång tid tyvärr.

Så till min fråga, HUR gör man? Jag har inte tid att växla mellan olika autofokus-lägen, så single point är det enda jag kan se fungera för mig.. Jag fotar oftast på stora bländare och gärna med saker i förgrunden. Så till frågan, hur gör NI för att flytta fokuspunkten snabbt och smidigt? Eller växlar ni mellan olika af-lägen?

Tips och råd mottages tacksamt!
 
Det går inte minska antalet AF-punkter med hälften eller 2/3 så du kan fortsätta med en fokuspunkt?

För egen del så är det inte snabba ryck som gäller, det jag fotar brukar inte röra så mkt på sig. I dessa fall så funkar en-punkts eller group-AF bra. Har å andra sidan en fullformatare så punkterna är koncentrerade till mittendelen av sökaren/sensorn.
 
När jag använder autofokus så är det 95% single point AF i mitten som gäller och sedan komponera om. Att trycka 25 ggr på en knapp för att flytta fokuspunkten åt höger eller vänster tar aaaaaaalldeles för lång tid tyvärr.

Så till min fråga, HUR gör man? Jag har inte tid att växla mellan olika autofokus-lägen, så single point är det enda jag kan se fungera för mig..

Om single-point eller manuel fokus funkar för dig så kör på det. AF är inte till för att krångla till saker.

Själv kör jag Nikon och använder det som på Nikonspråk heter AF-C och 3D-följning. Det betyder att jag siktar där jag vill ha fokus och trycker ner avtryckaren halvvägs. Sedan komponerar jag bilden medan kameran håller kvar fokus på det jag siktade på även om det rör sig.
 
Har ingen aning om den kameran men går det inte att stänga av fokusering via skärmen och använda bakknappsfokusering?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.