Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lär mig minneskort!

Produkter
(logga in för att koppla)

Clownfish

Aktiv medlem
Jag kommer troligen köpa en EOS 300D om ett tag, och jag känner att jag behöver lära mig lite om minneskort. Vet inte mycket om hur de funkar...

* Har alla digitalkameror samma typ av minneskort? Samma format? Finns det risk att man köper ett minneskort som inte funkar till EOS? Ok, det verkar finnas typ I, II och III, men vad är skillnaden mellan Secure Digital Card och CompactFlash Card etc, etc... Ge mig grunderna!

* Vilka märken bör man undvika? Vilka är lagom prestanda för pengarna?

* Är de känsliga för stötar, luftfuktighet, magnetfält etc? Dvs, är det mer riskabelt med digitalkamera på en resa (i lite svåra förhållanden, t.ex. djungel etc) än vanlig film?

Jag kan noll om detta, hoppas ingen stör sig på min okunskap... :)
 
Nej, alla digitalkameror använder inte samma typ av minneskort.

Digitalkompakter brukar ofta använda SD (Secure Digital), MMC eller MS (Memorystick), och även i vissa fall CF.

DSLR'er använder som regel CF, men vissa dyrare har även plats för ett SD eller MS.

CF-kortet är lite större till dimensionerna än de andra korten, men är också den korttypen som finns med störst lagringskapacitet.

Skillnaden mellan CF typ I och typ II är att II'an är lite tjockare. Typ I passar i kameror som tar typ II, men inte vice versa.

Angående märken så är mina erfareter att man bör hålla sig till nån av de största/kändaste. Jag har haft kort i udda-märken som har slutat fungera hux flux. Har aldrig haft problem med SanDisk-kort.

Minneskort är som regel väldigt okänsliga för mekanisk åverkan, såvida du inte mosar kortet :)
De är, vad jag vet, inte heller känsliga för magnetism eller röntgen. Att köra minneskorten genom röntgenmaskinen på flygplatsen är helt ok.

I djungel för man nog överväga en traditionell kamera ändå, om man inte har tillgång till laddare/många laddade extrabatterier. Dels så drar kameran mycket ström, dels så måste man (om man inte har många stora minneskort) tömma minneskorten mot en mellanlagringsenhet eller laptop.
 
Jag skrev en rätt omfattande artikel om just minneskort i senaste Allt om Digitalfoto. Dock har jag ingenting uppe på väggen.

Kort sagt man kan säga att Sandisk är väl de största, de har varit med och skappat majoriteten av minneskortsstandaderna och var även de som uppfann Compact Flash.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.