ANNONS
Annons

Länstidningens fototävling för unga

Produkter
(logga in för att koppla)

RolandM

Aktiv medlem
Länstidningen i Södertälje arrangerar en fototävling för unga. Reglerna säger att bilden ska ha kvalitén av 200 dpi och i JPEG. Uppfyller den inte det utesluts den ur tävlingen.

Här måste det blivit hjärnsläpp hos redaktionen, tävlingsledaren eller den som har hand om kraven. Att kravet 200 dpi är tryckeritekniskt term som inte säger något om storleken, enbart des täthet. Alla bilder uppfyller kravet, det blir olika stora i tryck beroende på hur många pixlar de har på höjd och bredd. Ett mer begriplig mått för dem som tävlar hade varit att säga att bilderna ska vara exempelvis minst 1500x1000 pixlar stora för att få vara med i tävlingen. Kompineras detta dessutom med att bildfilen bör vara minst ett visst antal byte stor så átt inte för hårt komprimerade bilder sänds in som av tekniska skäl inte är njutningsbara, men väl skulle kunna ha vunnit tävlingen.

Nu är detta inget som helst bekymmer för mig i och med att jag är överårig för att få deltaga.

Det hade nog varit smartare att berätta dett aför Länstidningen istället för detta forum. jag hoppas att detta inlägg läses av presumtiva kravställare av tävlingsbilder, så att det kans tällas krav som jag uppfattar som begripliga när kraven publiceras i samband med tävlingar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar