Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Länka till bild i forum från Flickr ok?

Produkter
(logga in för att koppla)

wfrank

Aktiv medlem
I Flickr finns som bekant miljontals bilder. Om man tittar på en bild i Flickr finns en meny som heter "share". Där kan man hitta en kod som gör det möjligt att visa bilden i olika forum. Om man gör det så visas bilden samt upphovsman (Flickr username) och att bilden finns på Flickr.

Fotosidans medeltida tänk kring bilder tillåter inte detta, så för att visa ett exempel länkar jag till ett helt annat forum där man tycker fotografer ska kunna visa bilder (i det här fallet Fred Miranda, normalt går detta på alla forum utom FS hur märkligt det än kan låta ang. Sveriges största fotografsamlingsplats):
http://www.fredmiranda.com/forum/topic/1017831/3#9767648

Nu råkar detta vara min egen bild, men vore det ok att också länka till någon annans bild man gillar/vill visa i ett sånt här sammanhang? Vill gärna höra intelligentian här uttala sig :)
 
Senast ändrad:
Det hela är väl en licensfråga. Du har satt "All rights reserved", vilket innebär att du behåller alla rättigheter för dig... Självklart kan du då länka in bilden precis var du vill och hur du vill. Men om jag förstår rätt så anses det att ingen annan får göra likadant.

Mvh,
Richard
 
Hmm, jag har nog inte satt någonting alls. Det kanske är en defaultinställning du sett på min bild i Flickr om du gick dit?
 
Hmm, jag har nog inte satt någonting alls. Det kanske är en defaultinställning du sett på min bild i Flickr om du gick dit?
Korrekt, det är defaultinställning, eftersom det är default vad gäller upphovsrätt så länge inget annat sägs.

Du kan påverka det genom att ändra licensen för varje bild, och du kan sätta en annan default (klicka på ditt namn uppe till höge, välj fliken "Privacy & Permissions", skrolla ned till delen "Defaults for new uploads"...).

Mvh,
Richard
 
Nu läste inte jag EULAn för flickr innan jag accepterade den, men jag antar att det där, precis som med FB, Picasa, fotosidan osv, står att de får en icke-exklusiv rätt att använda bilden och tumnaglar lite hur de själva behagar iochmed att du laddar upp bilden dit? Oavsett vilken licens du publicerar den under.

Om nu någon skulle vilja länka mina bilder jag lagt på flickr i ett forum skulle jag se det som ngn form av marknadsföring och inte en otillåten publicering. Livet blir så mycket enklare då.
 
Nu läste inte jag EULAn för flickr innan jag accepterade den, men jag antar att det där, precis som med FB, Picasa, fotosidan osv, står att de får en icke-exklusiv rätt att använda bilden och tumnaglar lite hur de själva behagar iochmed att du laddar upp bilden dit? Oavsett vilken licens du publicerar den under.

Om nu någon skulle vilja länka mina bilder jag lagt på flickr i ett forum skulle jag se det som ngn form av marknadsföring och inte en otillåten publicering. Livet blir så mycket enklare då.

Japp, det var lite så som jag tänkte själv. Upphovsman och källa står ju, men ska man vara petig så antar jag att man eg. inte får göra så utan att fråga upphovsmannen.

Själv skulle jag förmodligen bli lite mallig om någon ville använda mina bilder i nåt fint sammanhang :)

Det här specifika fallet (ja, för det finns ett sånt...) handlar om ett motorcykelforum där folk ibland använder Flickr-bilder för att visa något dom gillar.
 
Jo det kan man göra såklart. Fast ett (riktigt) forum är ju trevligare läsa om det finns bilder i dom. Speciellt om dom är större än 400pix dessutom, det är nog bara på FS som såna märkliga begränsningar finns.

Men helt sant, en länk tar bort problemet helt. För det är nog ett problem.
 
Ett problem är väl om folk börjar länka in bilder (som visas) som är i för stor storlek så att hela forumdesignen förstörs. Kanske går att justera/påverka i olika forumprogramvaror?
 
Ett problem är väl om folk börjar länka in bilder (som visas) som är i för stor storlek så att hela forumdesignen förstörs. Kanske går att justera/påverka i olika forumprogramvaror?

Det går att lösa om man har rätt teknik. SweClockers har sedan version 5 (eller vad de kallar den) en funktion som håller även gigantiska bilder inom skärmen och forumdesignen utan att de ser alltför taskiga ut. Nackdelen är ju att en del får för sig att lägga in bilder som tar ca 3 år att ladda...

En annan variant är den hårdföra metoden där alla bilder som är över en viss storlek blir länkar istället för att visas direkt.

Fast i FS fall så måste ju själva designen byggas om ifall det ska vara någon poäng, alternativt att en funktion av Lightbox-typ läggs in. Det finns ju idag bara något i stil med 450 px att tillgå.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.