Annons

Längre slutartid än 30" på Canon 10D

Produkter
(logga in för att koppla)

MathiasT

Aktiv medlem
Kanske en dum fråga, men jag har inte hittat nåt svar än.

Jag kan ju manuellt sätta slutartiden till 30 sekunder. Men hur gör jag om jag vill ha ännu längre slutartid?

/M

Du ställer kamerans slutarinställning i B (Bulb) Så är slutaren öppen så länge du håller ner avtryckaren. Du bör då använda fjärrkontroll.

Manuelltläge + slutartid "bulb" är din vän.
Men du får stänga slutaren själv (med ett avtryck till) efter önskad tid..

[EDIT]
Hmm.. eller var det så att man måste hålla inne knappen hela tiden? Jag minns inte nu..
[/EDIT]

Senast ändrad:
MathiasT skrev:
Kanske en dum fråga, men jag har inte hittat nåt svar än.
Jag kan ju manuellt sätta slutartiden till 30 sekunder. Men hur gör jag om jag vill ha ännu längre slutartid?
/M

'vrider' ett steg längre i M och väljer 'Bulb'.

Simple as that.

(det kom tre svar på minimal tid.. jaja.. :)

Jag känner inte till hur just Canon EOS 10D funkar, men på andra kameror använder man fjärkontroll eller trådutlösare när man kör på längre slutartider. Eller självutlösaren.

Rimligen borde det fungera på samma sätt på din kamera.

/Joakim

Proboarder skrev:
skakningar under 30sek (eller mera) kommer inte synas, det är så små skakningar, under en relativt lång tid.

Hel riktigt.
Ju längre tiden är desto mindre blir problemet med skakningar från avtryck och spegel. Men på digitalkameror ökar bruset med tiden.

Exponeringstider kring 1/15 till 1/2s är mycket mer känsliga för skakningar från avtryck och spegel eftersom då utgör tiden för att vibrationerna från avtyck och spegel ska avklinga en relativt längre del av exponeringstiden.

Får man ändå oskärpa behövs kraftigare sativ.

froderberg skrev:
Hel riktigt.
Ju längre tiden är desto mindre blir problemet med skakningar från avtryck och spegel. Men på digitalkameror ökar bruset med tiden.

Upp till 3 minuter så ska det inte vara några brusproblem dock (på 10D).

Upp till 6 minuter så är brusnivån okej (enligt testerna).

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto