ANNONS
Annons

Längre belysningstider

Produkter
(logga in för att koppla)

henpe

Aktiv medlem
Jag upplever att jag får väldigt korta exponeringstider när jag gör kopior, inte sällan ger ca 5 sek. en bra exponering. Jag är dock inte så flink och hinner inte med att bearbeta bilden med skuggning/efterbelysning etc. Upp mot en halvminut låter mer rimligt i mina öron. Vad göra för att få bästa resultat?
* Skaffa långsammare papper, verkar dock finnas ett begränsat utbud.
* Blända ned, men jag kör redan på bl.11 och funderar på hur mkt mer man kan blända ned innan diffraktion i linsen börjar ge sig till syno.
* Montera ett grå-filter på förstoringsobjektivet. Det borde väl inte ge några bieffekter?
* Svagare lampa, men jag tycker det verar som att 100W halogen är mer eller mindre standard och att det inte finns något alternativ?

Någon som har några tips, eller är det helt enkelt att lära sig bli snabb som en vessla!?

Hur stora kopior gör du? 18x24 och mindre så blir det ganska korta tider. Papperets ISO inverkar givetvis också.

Senast körde jag 24x30 ifrån 6x4.5-negativ. Negativet upplever jag som "normalt", dvs inte för tunnt. Kentmere Fineprint FB papper (ISO 250 tror jag, vilket verkar vara ganska standard)

Har provat Kentmere Fineprint och upplever det som snabbare. Kräver inte så långa exponeringstider. Prova t.ex Fomatone MG om du vill ha mera tid att arbeta under exponeringen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar