Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lämpligt natur/djur-tele

Produkter
(logga in för att koppla)

foto-jocke

Medlem
Hej
Nu behöver jag alla goda råd jag kan få!!
Jag skuller behöva ett tele eller telezoom
minst 300mm till en Nikon D300.
Gärna med någon form av VR!!
Har nu ett Tokina 100-300mm/4,0 AF
MEN skulle vilja sats på något som ger det lilla extra utan att fullständigt ruinera mig (max runt 20.000:)

Har ni några bra för slag är jag mycket tacksam för att få ta delav era råd (+ och - för olika kombinationer eller vad man skall undvika eller vad ni upplever som jättebra)

Det kan även var Tamron eller Sigma..mm bara det är bra grejor
Det kan även vara kombinationen Nikon (eller "pirat")
zoom 70-200/2.8 + extender x2 --- men detta har jag inte någon erfarenhet av hur bra det blir, så jag behöver verkligen vägledning av er som har erfarenhet av djur och landskapsfoto

Varmt tack på förhand för goda råd
mvh
Jan-Olof Kulander

Hej
MEN skulle vilja sats på något som ger det lilla extra utan att fullständigt ruinera mig (max runt 20.000:)

Har ni några bra för slag är jag mycket tacksam för att få ta delav era råd (+ och - för olika kombinationer eller vad man skall undvika eller vad ni upplever som jättebra)

zoom 70-200/2.8 + extender x2 --- men detta har jag inte någon erfarenhet av hur bra det blir, så jag behöver verkligen vägledning av er som har erfarenhet av djur och landskapsfoto

mvh
Jan-Olof Kulander

Kolla här t.ex. http://www.fotosidan.se/forum/search.php?searchid=835544

Enklast att söka inlägg på forumet, din fråga är återkommande.

mvh
Roger

Hej

mvh
Jan-Olof Kulander

Det beror ju på vad du har för budget och vad du ska fota! Ska du uteslutande fota fåglar så är det Nikkors 500 & 600VR som gäller! Ska du som jag fota fåglar i miljö och rena artporträtt samt ta lite landskapsbilder och lite däggdjursbilder så är det Nikkors 300/2.8 VR som gäller tillsammans med 1.4 och 2x konverter! Du får då tillsammans med 2x konvertern ett hyffsat bra 600/5.6 VR med full fuktion med AF! AF:en blir lite slöare men inga problem!

jag kör canons 300/2.8L IS USM mycket med 2x konverter! Fungerar grymt bra!

Har du pengar så satsa på Nikkoroptik! Vad folk än säger så är orginal bäst! Hade jag vetat det jag vet idag hade jag aldrig köpt något annat än orginaloptik!

/mvh
Magnus

Aha...såg inte den feta texten där din maxbudget stod:) Hur kunde jag missa det:)

ja, då blir det en aningen svårare, Nikkor saknar ju VR på sina gamla objektiv, då VR kom för nåt år sedan!
Men då skulle jag försöka få tag i Nikkors 300/2.8 AFS begagnat! Men det saknar VR fast gluggen är grymt bra!

/M

Hej

mvh
Jan-Olof Kulander

Det jag har hört från folk med erfarenhet av kombinationen är att 70-200/2,8 med 2x ger bilder med bildkvalitet som understiger den som man får av exv Sigma 150-500, så den kombinationen tror jag inte är att rekommendera. Sigma har ju även 300/2,8 och 120-300/2,8 som är väldigt prisvärda med tanke på konkurrenternas likvärdiga gluggar, och iallafall den fasta ska funka bra med konverters folk jag känner. Dock är dom ju lite dyrare, ca 25-30 nya. Nikons 300/4 är även det vasst, men jag har ingen egen erfarenhet så jag ska inte uttala mig för mycket.. ;-)
Jag tror att jag skulle försöka hitta ett 120-300 begagnat eller stretcha budgeten lite, då det ger ett bra zoomomfång (Om du behöver det!) och är mycket skarpt. Begagnade 300/2,8 från Nikon är ju inte heller någon dum idé, som nämnts tidigare..

även om nikon optik må vara bäst så måste jag få slå ett slag för sigma 500/4,5, kanon skarp, även med 1,4x och 2x tc. MF med 2x. det har lite ca men inte alls så mycket som t. ex. 500/4 AI-P eller AF 300/2,8 II som iofs är äldre. jag gav 20 000kr för detta, tidigare ägarn hade tagit knappt 50 bilder.. AF:en är riktigt riktigt snabb också.

bifogar lite 100%cropar tagna med D300an, skärpta med 100%,1, tagna på full öppning förutom 2x nedbländad 1/3 steg=f10.
först utan tc, sedan 1,4x och 2x.

//jonas

Bilagor

• fs750mm1.2.JPG
    fs750mm1.2.JPG
    34.9 KB · Visningar: 315
  • fs1050mm.jpg
    fs1050mm.jpg
    25.6 KB · Visningar: 317
  • fs1050mm1.2.JPG
    fs1050mm1.2.JPG
    27.9 KB · Visningar: 312
  • fs15002.jpg
    fs15002.jpg
    42 KB · Visningar: 313
  • fs1500mm2.1.JPG
    fs1500mm2.1.JPG
    30.5 KB · Visningar: 319
Det jag har hört från folk med erfarenhet av kombinationen är att 70-200/2,8 med 2x ger bilder med bildkvalitet som understiger den som man får av exv Sigma 150-500, så den kombinationen tror jag inte är att rekommendera.

Jag tror inte heller på 70-200 med 2X TC. Däremot skriver Thom Hogan att 70-200 och TC14EII ger mycket bra kvalitet, i klass med 300/4 AF-S. Mitt exemplar av 300/4 AF-S är bättre tycker jag och det funkar bra även med TC14EII och ok med TC17EII eller 2X TC i nödfall.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar