Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lämpligt material till liten genomskinlig mattskiva/projektionsduk?

Produkter
(logga in för att koppla)

fmattis

Aktiv medlem
Jag behöver någon typ av liten (2-3 cm) projektionsduk/mattskiva placerad bakom ett objektiv, för att sedan kunna fotografera denna duk/skiva från baksidan.

Vad finns det för lämpliga material till detta? Den projicerade bilden måste alltså synas klart och tydligt på baksidan och den får inte vara alltför utsuddad.

Är vanliga mattskivor verkligen en matt skiva, eller är de nån smart Fresnellinstjosankonstruktion?

Allsköns sköna tips mottages tacksamt. :)

En första approximation är smörpapper.

En fresnell lins framför eller vilket är vanligare bakom mattskivan har funktionen att koncentrera ljuset från bilden på mattskivan.

Ett traditionell tillvägagångssätt bland hemmabyggare av storformatskameror är att ha en utspädd slippasta mellan två glasskivor och slipa genom att röra glasskivorna mot varandra.

Jag ska se om jag hittar en länk från tidigare.

Här har mattskivan på en Pentacon Six TL fotograferats av med en digitalkamera. En tub användes för att avskärma ljuset (se länken).

Här har en låda använts (se länk till bild på kameran) för att fota av bilder från en Holga. Förmodligen har bakstycket på Holgan tagits bort och en mattskiva placerats i filmplanet som man sedan fotat av. Rena mattskivor utan streck eller snittbilder etc. till gamla kameror är kanske svårt att få tag på annars är en gammal kass kamera nästan gratis idag.

Du kan prova med en vanlig glasskiva och ta ventilslip pasta (slipmedel til bilar) och slipa glasskivan då får du en mattskiva.

Matt dokumenttejp på en vanlig glasskiva funkar också men kanske inte lika bra som en äkta mattskiva.

S.k. ritfilm som förr användes i massor på arkitektkontor är ett förslag. Den är tjockare än smörpapper och rätt stark och mycket jämn i strukturen.

Annars så kan du slipa ett glas till en diaram så det blir matt. Glaset till en diaram är tunt, vilket ger bra skärpa på bilden. Jag gjorde det vid något tillfälle och skrev lite om det i någon tråd, men hittar det inte nu. Jag använde en ventilslippasta som finns på bilverkstäder. Fråga om du kan få köpa en klick så får du nog en.

Skulle man inte kunna etsa glas för att få fram effekten.
Man ser ju etsade glassaker som vasar etc. där det blir just vad vi vill ha här.
Jas skulle faktsikt tro att mattskivor i kameror är etsade, dvs ena sidan av glaset.
Moderna spegelreflexkameror har plast mattskiva ochd en kan knappast vara etsad..
Vad för syra etsar glas då???
den blanka sidan får man skydda mot syran med exvis vax eller plast tejp.
Är det itne fosforsyra, eller kungsvatten ??

Ritfilmen är dock vad jag också skulle bruka, den finns nog i välsroterade kontorsaffärer.

Tack för svaren,

ritfilm låter ju som en riktigt bra idé! Precis den typ av material jag var ute efter - tunt och lätt och billigt och förmodligen väldigt bildskarpt även på projektionens baksida, jämfört med t ex olika pappersvarianter.

Jag antar att det är viktigt att den släpper igenom så mycket ljus som möjligt utan att för den skull vara genomsynlig. Gissar även att olika mattskivor sprider ljuset olika mycket beroende på användningsområde, men att de är lite mer optimerade för ändamålet än en simpel ritfilm och därför blir ljusstarkare. Detta är dock inget omedelbart hinder för mig.

En tanke:
Hur beter sig mattskivor med ljus som faller in lite snett mot dem?
(Och analogt; hur ser de ut om man betraktar dem ur snedare vinkel än vanligt?)

Flourvätesyra går då inte att förvara i glasflaskor och funkar utmärkt att etsa glas med, dock skulle jag nog rekomendera någon form av mekanisk bearbetning före etsning. För att etsa glas måste nog noågot riktigt otrevligt till och det är lätt hänt att det blir fel eller man gör illa sig och vid hantering av extremt frätande vätskor kan man göra sig riktigt riktigt illa.

En fin slippasta mellan två tunna glasskivor är förmodligen det som ger jämnast resultat men troligen går ritfilm utmärkt det med.

fmattis skrev:
En tanke:
Hur beter sig mattskivor med ljus som faller in lite snett mot dem?
(Och analogt; hur ser de ut om man betraktar dem ur snedare vinkel än vanligt?)

Mattias,

bara en fråga, vad har du tänkt göra? Behövs en mattskiva över huvud taget? Kan du inte fotografera av bildplanet bakom objektivet direkt utan mattskiva?

Johannes

Johannes-S skrev:
bara en fråga, vad har du tänkt göra?
Ett kort svar: Vi får se. :)

Behövs en mattskiva över huvud taget? Kan du inte fotografera av bildplanet bakom objektivet direkt utan mattskiva?
Fotografera av bildplanet...? Mitt ute hängande i osynliga luften?

Och nej, jag tänker inte återuppfinna varken hjulet eller kameran, ifall det är vad du menar. ;-)

mvh/Mattias

fmattis skrev:

Fotografera av bildplanet...? Mitt ute hängande i osynliga luften?
Precis! Bilden finns ju där oavsett om man sätter dit en mattskiva eller ej. Anledningen till att man har en mattskiva i kameror att man ska något att fokusera på på samma avstånd från objektivet som filmen.

Johannes

Men du lär väl ha något där i tomma luften för att registrera bilden, eller? Har inte provat på det där med arial focusing och har inte klart för mig vad det innebär rent fysikaliskt.

Menar du att jag kan plocka lös bakstycket på min storformatskamera och ta min systemkamera (med objektiv på) och ställa in dess skärpa på samma avstånd som mellan systemkameran och bakre standarten på storformatskameran och se bilden lika bra (bättre) som om jag kikat direkt på mattskivan?

Har svårt att köpa detta utan att få det förklarat varför det fungerar, prövat (eller grubbat djupare/räknat på det).

Jag är inte heller det där hundraprocentigt klart för mig, men måste man inte ha ett okular mellan? Vad nu ett okular egentligen är, rent optiskt :)

Attans. Dottern sover i rummet jag har storformataren annars hade jag testat på stört. Är månne ett okular bara ett hjälpmedel för att fokusera i ett visst plan i luften (såsom en kamera enligt mitt förra inlägg) och princip skulle man kunna fokusera ögat på ett hårkors i samma plan för att se bilden?

Problemet när det gäller att fotografera av luftbilder är att man i allmänhet får en gruvlig vinjettering eftersom det objektiv som ska fotografera luftbilden ofta(st) har en alldeles för liten öppning för att fånga upp alla de divergerande ljusstrålarna. Den naturliga lösningen är att placera en stor samlingslins i mattskivans ställe som bryter strålarna så att det divergerande strålknippet blir konvergerande och kan riktas in mot en ingångspupill av rimlig storlek. En lins på det stället påverkar nämligen inte systemets resulterande brännvidd och förstoringsgrad utan har enbart en ljussamlande funktion. Tyvärr är det lättare sagt än gjort eftersom en sådan lins oftast behöver bli mycket tjock (jämför med en kondensorn i en projektor eller förstoringsapparat) eller av fresnelltyp (som ju inte heller är perfekta).

Ett okular kan väl i det här sammanhanget enklast beskrivas som en lite speciell lupp där man har denna ljussamlande funktion inbyggd så att man kan få ett stort synfält.

Att fokusera ögat på ett hårkors och på så sätt låsa fast ökats blixtsnabba automatfokusering på rätt ställe är en teknik som används inom t ex mikrofotografi. Det finns speciella mattskivor just för detta, de har i mitten ett hårkors omgivet av ett helt klart omatterat område.

Att fotografera av en mattskiva är för övrigt inte problemfritt det heller. På grund av att mattskivorna inte är perfekta ljusspridare så finns det fortfarande en avsevärd mängd riktningsinformation bevarad, detta gör att man får en ljus "hot spot" i mitten och ett avsevärt ljusavfall mot hörnen. För att undvika det får ändå man använda en fresnellins.

Hallå allihop och välkommen till min frågespalt,
men nu får ni faktiskt förklara er:

Vad sjutton svamlar ni om egentligen? :)

Jag tror nog lite att ån gås över efter vatten här.
Han efterfrågar en 2-3 cm stor mattskiva som han ska fota av, han har en 20d, i 20d finns 22.5 x 15.0 mm sensor med tillhörande mattskiva...
20d har 44 mm avstånd till fokalplanet, är avståndet större så är det bara att lägga in en distans mellan, är det kortare så får man böka eller om man kan skippa fokuseringen på oändligheten så funkar det(det blir som en mellanring).
Dvs tejpa(eller limma :)) fast objektivet på din 20d och se i sökaren som vanligt och fokusera, antingen genom att vrida på objektivet eller flytta objektivet/kameran fram och tillbaka.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar