Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

lämpligt digitalt kamerahus

Produkter
(logga in för att koppla)

digitell

Aktiv medlem
På sin tid köpte jag en Pentax MZ5N med följande
tillbehör:
1 st FA zoomobjektiv 28-70 f/4
1 st FA 135 f/2,8
1 st kabelströmbrytare F
1 st TTL-kabel

Vilket Pentax digitalt kamerahus bör jag anskaffa om jag vill kunna utnyttja ovanstående?

per

1, 2 och 4 kan du använda, men kabelströmbrytaren funkar inte om du inte byter kontakten till 2,5mm stereo.

Beror ju på din budget. K10D tycker jag är prisvärd. Men har du råd är ju K20D bättre ;) Tycker du ska skippa K200D eftersom den är dyrare än K10D.

K10D får du för 5.800 på Scandinavian photo nu, demoex iofs. Men det finns för dryga 6000 iaf.

k100d är ju instegsmodellen och funkar ypperligt om du för billig peng vill använda dina gamla gluggar.kör själv k10d på nya och retro gluggar på k100d.

De är väl manuella antar jag? Då slipper du moderna autofocus saker ;).

Tvivlar på att de byter ut den eftersom IR fjärrkontrollerna kostar bara dryga 150.-. Skulle inte en sådan passa sig bättre? :)

Daniel - sp:s lista nr 46 anger ett högre pris för K10D i jämförelse med K200D. Skiljer 1000:- Men av någon anledning tror jag att K10D är ett bättre val.

Ibbe - någon K100D hittar jag inte i nämnda lista, den har kanske utgått. Föreligger begränsningar vid användning av "gamla" FA objektiv?

Daniel - objektiven jag nämner har AF. Och jag skulle gärna vilja använda dem med en digital kamera, och där blir valet säkert en K10D. Ditt råd gällande sladdströmbrytaren är naturligtvis helt rätt, jag tänkte inte så långt.

per

Jag kan inte svära på hur dina objektiv kommer att fungera. Eller jag vet att de fungerar, men vet inte hur det är med autofokusen. Men vad jag förstår av manualen ska det inte vara problem med FA objektiven att använda autofokus.

Om de har bländarring ska den stå på "A".

Billigaste K10D hittas här,
www.datorbutiken.se 6860.-
Demo ex på Scandinavian Photo 5495.- (normalt 7395.-)

K100D finns hos
www.tbh.se 4829.-
och K100D Super kostar på www.Cyberphoto.se 4795.-

Pentax K200D hittar du billigast för 6290:- hos www.fotokungen.se

Lycka till :)

PS. Lämnade några billigare alternativ utanför, eftersom försäljarna där har dåligt rykte. Hitta dem på www.prisjakt.nu.

PS2. Inser att jag hade fel om prisskillnaderna på K100D och K10D, eftersom det var ett demoex som var billigare. Men det skiljer så lite så jag skulle anse det vara värt det.

digitell skrev:
På sin tid köpte jag en Pentax MZ5N med följande
tillbehör:
1 st FA zoomobjektiv 28-70 f/4
1 st FA 135 f/2,8
1 st kabelströmbrytare F
1 st TTL-kabel

Vilket Pentax digitalt kamerahus bör jag anskaffa om jag vill kunna utnyttja ovanstående?

per
MZ5N var en väldigt fin kamera, jag har en liggande någonstans också. Dina objektiv fungerar på alla Pentax digitala hus. Vill du komma undan billigt kan du köpa en begagnad *istDS för kanske 2000 kronor. En mycket bra kamera som har lågt brus men iofs 'bara' 6Mp. Eftersom Mz5n var toppmodellen kanske du även skall titta på den nya K20D. Jag har haft min i ca en vecka nu och det är en fantastisk kamera. Lågt brus och nästan 15 Mp, om du drömt om mellanformat så börjar du närma dig den kvaliteten på bilderna med en K20D. Förra toppmodellen K10D borde du kunna hitta riktigt billigt nu när många uppgraderar till K20D. Det är en mycket bra kamera, men den skall vara avsevärt billigare än en K20D för det är ändå en rejäl klasskillnad på kamerorna. Egentligen kan du nog inte göra ett dåligt köp. En begagnad K100D skulle kunna vara ett riktigt fynd. Mycket bra 6Mp-sensor och bildstabilisering. Kolla lite på var priserna ligger och håll ögonen öppna efter fynd.

digitell skrev:

Ibbe - någon K100D hittar jag inte i nämnda lista, den har kanske utgått. Föreligger begränsningar vid användning av "gamla" FA objektiv?

FA objektiv är inte gamla, de är den näst senaste generationen objektiv. Före den kom F, och innan dess A, och innan dess M (jag har flera M-objektiv, och de fungerar utmärkt de också).

Så dina FA-objektiv kommer att fungera alldeles utmärkt. De enda avgörande skillnaden mellan FA och DA är att den senare 'anpassats för digitalkameror'. Det innebär att man försökt göra strålgången paralellare när den träffar sensorn eftersom den är blankare än film och alltså lättare reflekterar stålar som kommer in i en vinkel. Skillnaderna är dock oftast små och alla som är lyckliga ägare till FA-objektiv använder dem flitigt på sina digitalkameror.

Tag gärna med kitobjektivet när du handlar med hänsyn till brännviddsförlängningen. Din 28-70 har bildvinklar motsvarande 42-105 mm. Du har inte skrivit något om blixt, tänk på att alla kamerahus efter Ds har P-TTL.

För att fortsätta med objektiven så går det som sagt alldeles utmärkt med FA på digitala hus. Många FA är klassade som "vassare" än DA. Dock går det inte så bra tvärtom, DA-zoomar på ett analogt hus. Det ger en rejäl vinjettering. När det gäller de nya fasta DA* pratas det om att dessa skulle teckna ut 24X36

/Mats

Trots att det mesta redan är sagt i den här frågan så kan jag meddela att jag kör både FA 28/2.8 och FA 50/1.4 på K100D med überbra resultat.
Använder även både "M" och "K"-gluggar med K100D. Så vill du kunna känna dig bakåtkompatibel med äldre glas så är nog K100D eller K100D Super bra val, du lär ju kunna hitta båda två beggade nu när K20/200 har kommit.

komm ihåg att när man kör gamla gluggar med manuel fokus e dett bäst med k10d och k20d da sökaren e större. Gjorde stor skilnad när jag byte från k100d till k10d :)

Med gamla gluggar menas A-, M-, K-objektiv, alla tillverkade 1989 eller tidigare. F, FA, FA-J och D FA har autofokus.

Man kan hitta mycket om Pentax objektiv på Bojidar Dimitrov's Pentax K-Mount Page http://www.bdimitrov.de/kmp/index.html

Använde man K- och M-objektiv på K10 får man problem med ljusmätningen. Det påstås att det ska fungera bättre på K20.

/Mats

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar