Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lämplig väska för A2?

Produkter
(logga in för att koppla)

¿prodigy¿

Avslutat medlemskap
Nu har jag beställt en DiMAGE A2 och behöver nu tips om en lämplig och bra väska (tips på ryggsäck är också av intresse).

Jag vill helst att den skall vara liten och smidig och skall helst rymma:
* Kamera
* Extra blixt 3600HS D
* Extra CF-kort
* UV-Filter
* Telekonverter ACT-100
* Vidvinkelkonverter ACW-100
* Motljusskydd DLS-2 (det som medföljer)
* Eventuellt även ett litet stativ.

Finns det inga bra väskor som rymmer allt detta kanske en bra kombination av två väskor kan rekommenderas.

Det ser ut att vara en hel djungel av väskor så jag behöver verkligen hjälp :)

När jag hade Minolta med extern blixt och lite andra tillbehör, använde jag en jacka av gortex från Fjällräven, som innehöll rymliga fickor. KAmeran stoppades i en av ytterfickorna, blixten i en innerficka och småtillbehören i en annan ytterficka. Detta arrangemang fungerar under största delen av året, främst höst, vinter och vår.

För två år sedan hittade jag en ryggsäck på Clas Ohlson, som när jag kom hem visade sig ha en inredningbar underdel. Mycket praktiskt med en underdel som har separat ingång och en överdel att lägga kläder och smörgåspaket i.

Jag tror att jag gav knapt 200:- för denna praktiska väska. Den har tyvärr utgått ur sortimentet sedan ett år tillbaka, möjligen finns det snarlika.

För egen del föredrar jag "vanliga" väskor som inte skriker ut att de innehåller en (värdefull) kamera med tillbehör. Vill man skydda prylarna brukar det gå bra att köpa ett par billiga sittunderlägg på t.ex Clas Ohlson och klippa till bitar som passar i botten och ev i sidorna (om det finns lämpliga fickor). Har också en väst som förutom kort och batterier rymmer blixt plus en Nixvue Vista.

För egen del har jag funderat på Lowepros fotobälte som komplement - om jag hittar en ficka som passar till blixten (5600).

Med tanke på ryggen tror jag man ska unvika stora axelväskor.

Större väska

Hej!

Jag letade också länge efter en väska. Hittade en på Expert i Norrköping för dryga 700:- En äldre axelremsmodell. Svart, med en rund blå ring på en sida och texten Minolta på. Hittar den tyvärr inte på nätet längre. Hur som helst, tyckte den var lite dyr och gick vidare. Samma väska fanns på rea på Fujidirekt i Norrköping för 197,50:-.

Det är en väska med löstagbara fack. Ficka med dragkedja för CF-kort, batteri osv. Fungerar bra även om du har batterigreppet på kameran.

Jag får plats med kameran inkl batterigrepp, cf-kort, blixt och motljuskyddet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar