Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lämplig laptop till projektor o bildspel???

Produkter
(logga in för att koppla)

Seldén/N

Aktiv medlem
Jag behöver lite köpråd!
Kör ganska kraftfulla bildspel (gjorda i Pro Show Producer), men efter senaste programuppdateringen av ProShow Prod. fanns det en hel del trevliga effekter, och min stackars gamla laptop (3 år gammal Fujitsu AmiloSi1520) klarar inte av att köra bildspelet utan att det "hackar". Har kommit fram till att grafikkortet inte orkar. Dags att köpa ny laptop alltså. Jag kör med en projektor Canon SX6 1400x1050.
Bildspelen skapar jag som exe-filer och behöver ingen programvara för att kunna köras. De kan ligga på ca 400-600 MB stora.
Jag vill ha bluetooth, helst DVI utgång men HDMI går också bra, flera USB-2 portar och ett bra internminne.
Var på Elgiganten och frågade idag, tror inte att säljaren förstod vad jag skulle ha den till, känner inte att det finns nån som jag kan fråga....

Några förslag?

/Annette

Jag vill ha bluetooth, helst DVI utgång men HDMI går också bra
Bara ett kort litet inlägg; det spelar ingen roll om det är dvi eller hdmi, dom är kompatibla med varandra till den grad att det bara är att ha en adapter för att det ska funka (finns till och med kablar som har dvi i ena änden och hdmi i den andra). Så det kriteriet behöver du inte ta hänsyn till.

OK, tack, jag tänkte också att det var så! Har dock hört att det är bättre med HDMI/DVI än VGA, men eftersom jag inte är någon teknisk expert så vet jag inte om det verkligen är så.

OK, tack, jag tänkte också att det var så! Har dock hört att det är bättre med HDMI/DVI än VGA, men eftersom jag inte är någon teknisk expert så vet jag inte om det verkligen är så.

HDMI och DVI är digitala interface medan VGA är analogt och därför lite känsligare för störningar, dämpning av signalen etc. i praktiken betyder det att med DVI/HDMI skickar du digtal informatin som sen projektor/skärm etc omvandlar till analoga signal . Med VGA skickar du den analoga signalen direkt.

Kanske ett sätt är att ta med bildspelet på en USB-sticka och provköra. Hittade specarna från Photodex:
Windows 7, Vista, XP, 2000
(64-bit Windows 7, Vista and XP supported)
1024x768 display
1GHz+ processor
1GB system memory
Accelerated 3D graphics - 64MB ram
DirectX 8.0 or better

Känns väl inte som nåt extremt så det borde funka med nästan vilken som helst som har grafikkort med eget minne dvs inte såna som lånar minne från datorn för grafiken.

Tack Tony för ett utförligt svar, det var just denna info jag behövde!
Ska ta med mig USB-stickan till affären!

/Annette

En projektor använder en digital signal inte analog och en dator genererar en digital bild. har du HDMI/DVI behöver du ingen konvertering där av bättre bild.
Använder du VGA kontakten så måste datorn först göra signalen analog som sedan projektorn måste göra om till digital.
Det är bara gamla tjock skärmar som använder analog signal.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar