Annons

Lämplig hastighet på Compact Flash-kort

Produkter
(logga in för att koppla)

shamrock13

Medlem
Ska köpa ett Compact Flash-kort till min Canon 50D och funderar på vilken hastighet på kortet som är prisvärt. Som jag förstått det är hastigheten på dessa kort endast intressant när bufferten i kameran är full vid seriebildstagning och när man överför bilder från kameran till sin dator. Är detta korrekt eller finns det fler tillfällen då hastigheten är kritisk?

De kort som endast stöder 133x-överföring är väldigt billiga men känns spontant som långsamma. 400x-korten med UDMA, som stöds av 50D, känns som ett bra och prisvärt mellanting om man inte vill betala dyrt för 600x-kort. Hur har ni resonerat när ni valt minneskort?

Den hetaste kandidaten för mig just nu är Sandisk Compact Flash 16GB Extreme 60mb/s (UDMA) som för 995kr känns rätt prisvärt.
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=9857285
 
Jag har en Nikon D700 och en blandning av Sandisk III-, och IV-kort, men måste erkänna att jag nog aldrig känt någon skillnad. Om du inte fotograferar sport tror jag att du sällan kommer slå i taket när det gäller läs/skrivhastigheten.

Däremot är det rätt stor skillnad på minneskortläsare eftersom det är större mängder data som ska åka genom det på en gång.

Sen är jag kanske nojig, men har inte större kort än 4GB. Hellre fler mindre kort, vore så otroligt trist om ett fullt 16 GB-kort går sönder, tänker jag.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.