Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lämplig film

Produkter
(logga in för att koppla)

holycrap

Aktiv medlem
Hej,
min far har en gammal Ricoh TLS401 i sin ägo och jag får ibland lust att se om den fortfarande presterar. Han har ett 28mm objektiv (som jag lyckats trycka in i min fotosidan-kameraväska), ett 50mm och ett 300mm (har jag för mig). Skulle vara kul att prova lite analogt också, skulle var första gången på minst 15 år. Minns att vi fotade lite när jag var liten med denna kamera.

Kan någon rekommendera en bra film som är lätt att få tag på idag? Var hittar man överhuvudtaget film nu för tiden, Expert? Någon framkallning hemma är det inte tal om (även om farsan även har nödvändig utrustning för svartvitt) utan det blir till att lämna in.

Hoppas någon har bra tips!

/P

PS. Både färg och svartvita tips uppskattas.

Hej,
min far har en gammal Ricoh TLS401 i sin ägo och jag får ibland lust att se om den fortfarande presterar. Han har ett 28mm objektiv (som jag lyckats trycka in i min fotosidan-kameraväska), ett 50mm och ett 300mm (har jag för mig). Skulle vara kul att prova lite analogt också, skulle var första gången på minst 15 år. Minns att vi fotade lite när jag var liten med denna kamera.

Kan någon rekommendera en bra film som är lätt att få tag på idag? Var hittar man överhuvudtaget film nu för tiden, Expert? Någon framkallning hemma är det inte tal om (även om farsan även har nödvändig utrustning för svartvitt) utan det blir till att lämna in.

Hoppas någon har bra tips!

/P

PS. Både färg och svartvita tips uppskattas.

Hej, bäst att börja med är vanlig färgnegativfilm. De är enklast att göra rätt med. Det finns svartvit film som framkallas på samma sätt som färgnegativ (process C41). Det är ett bra sätt att prova på svartvit. Vanlig svartvit film blir dyrare om man inte framkallar själv.

Alla filmer från Fuji och Kodak är bra. Börja gärna med färgnegativ av konsumenttyp (Kodak Gold eller Fuji Superia), lämplig ISO är 400 om du inte har blixt. ISO 100 går jättefint om du fotograferar ute i solen.

Jag vet inte var du bor men det brukar finnas fotoaffärer i de flesta städer. Ring och fråga. Expert har kanske film men jag tror inte att personalen har utbildning i analogt foto. Det finns också postorder.

lycka till och kom gärna med fler frågor!
Erik

Hej.

En film jag gillar är Fuji Superia 200. Säljs ofta 3x24exp & 3x36exp, brukar ligga runt 100kr

Såg att du är sthlmare, så färsk film kan du köpa på Scandinavian photo, Schönherrsfoto, Fuji fotocenter Kista m.m. De har nog störst utbud av film i stan...

/John

Portra 400

Den nya Portra 400 är nog jättebra att börja med. Photax.se har massor med film att sälja men minsta ordervärde är 400. Men vilken seriös fotohandlare som helst har säkert nåt lämpligt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar