ANNONS
Annons

Lämplig engångsframkallare till Tri-X och Neopan 400?

Produkter
(logga in för att koppla)

mange78

Aktiv medlem
Hallå!

Kör mest Tri-x och neopan numera och jag har framkallat med D-76 och har väl egentligen tyckt att den fungerar rätt bra men det fungerar inte längre med förrådslösning. Jag fotar mest dia och färgneg. så jag måste köra med engångsframkallare. Vad rekommenderar ni erfarna?

Mvh Magnus

Om du kör mellanformat: RODINAL! Eller R09 från Adox/Calbe etc om du inte får tag på "riktig" Rodinal. Rodinal funkar bra på Tri-X småbild också, men det är kornigt, helt klart. Jag tycker det ser fantastiskt bra ut, men det är ju olika.

Annars har jag hört att HC-110 är bra, men har inte testat själv. Den är säkert mindre kornig än Rodinal.

Till slut måste jag slå ett slag för XTOL, som jag tycker funkar helt grymt, särskilt för småbild. Jag blandar till i en spann och förvarar i PET-flaskor. Sen kör jag den alltid 1+1 eller mer och det blir jättebra. Tri-X ser helt underbar ut i den soppan. Jag har inga problem med förvaringstiden. Min senaste sats tog slut på ca 6 månader, funkade perfekt hela tiden.

XTOL är bra. Men du måste blanda upp allt på en gg så du inte råkar ut för "XTOL-döden".

Annars är Ilfotech HC (Liknar nog Kodak HC 110)trevlig att jobba med. Lång hållbarhet.

Man ställer in vattenkranen till rätt temperatur och häller upp vattnet. Fyller barnmedicinsprutan med rätt mängd framkallare och häver i det i vattnet. Rör runt lite grand och framkallar.

Jo, Rodinal har jag ett litet lager av men eftersträvar lite finkornigare ibland.

Som sagt, XTOL är heller inget alternativ då det helt enkelt kommer att resultera i att 75% av satsen kommer att bli förstörd.

HC-110 skulle ju kunan vara nåt. Ingen som testat den mer ingående på just Tri-X?

Såg nu på Photax att HC-110 skall blandas i 32 gradigt vatten, lite skumt? Nån som vet varför?

Vet inte varför Photax skriver 32°C. Så här skriver Kodak:

To prepare stock solution, dilute one part concentrate with three parts water. To prepare working solutions, dilute stock solution or concentrate according to the following tables. Mix either stock or working solutions at a temperature between 10 and 32°C (50 and 90°F).

Jag tycker du ska testa HC-110 på Tri-X och se vad du kommer fram till. Det finns ganska liten möjlighet för en annan användare att visa reproducerbara resultat för dig (framförallt på webben), då varje persons resultat är olika beroende på ett antal faktorer, som vattenkvalitet, agiteringsmönster etc. Dessutom vill jag påstå att HC-110, som de flesta framkallare, ger bra resultat på en stor mängd filmer. Tri-X är en av de mest förlåtande filmerna på marknaden och kommer utan tvekan trivas i HC-110.

Vad jag läst mig till om HC-110 att tänka på:
Ger lite sämre "hastighet" än t ex D76 och XTOL.
Finare korn än Rodinal, men grövre än XTOL.
Är högdagerseparerande, dvs ger fina toner i högdagrarna, men färre toner i skuggorna.

Kör hårt!

mange78 skrev:
Såg nu på Photax att HC-110 skall blandas i 32 gradigt vatten, lite skumt? Nån som vet varför?

Har inte testat HC-110 själv men har hört att den ska vara ganska tjock och trögflytande. Kanske har något med det att göra.

[EDIT]

Henning hann före...

När jag läser om HC-110 verkar det också vara en framkallare som ska blandas till förrådslösning och det är ju det jag vill komma ifrån. Kanske inte är nåt i alla fall då... Jag vill ha koncentrat som är enkelt att blanda till när man väl behöver den som med Rodinal ex.

Har kollat lite på Aculux2 som Photax har, kan kanske vara nåt?

mange78 skrev:
När jag läser om HC-110 verkar det också vara en framkallare som ska blandas till förrådslösning och det är ju det jag vill komma ifrån.

Nej. Du kan välja om du vill blanda en förrådslösning eller inte.

Läs här:
http://www.kodak.com/global/en/professional/support/techPubs/j24/j24.jhtml

Fördelen med brukslösningen är väl att den är lite mer lättflytande, men den har sämre förrådsegenskaper.

HC-110 är vad du letar efter. Gå och köp! ;)

timeUnit skrev:
Nej. Du kan välja om du vill blanda en förrådslösning eller inte.

Läs här:
http://www.kodak.com/global/en/professional/support/techPubs/j24/j24.jhtml

Fördelen med brukslösningen är väl att den är lite mer lättflytande, men den har sämre förrådsegenskaper.

HC-110 är vad du letar efter. Gå och köp! ;)

Tackar för den länken! Hittade bara nån allmän info på Kodaks sida som bara visade olika blandningar från förrådslösningen. Verkar ju funka bra i alla fall då. Dock var den ju rätt dyr om man jämför med ex. Aculux2 som Photax har. 1L HC-110 255kr mot Aculux2 som kostar 119kr för 1L.

Så, ingen som testat Aculux2? Skulle va gött med ett omdöme om den innan man betalar mer än dubbelt så mycket för HC-110.

Meh... HC-110 blandas 1+31 eller mer, medan Aculux2 är 1+9 eller 1+14. Du får minst dubbelt så många rullar framkallade med HC-110 än Aculux2. Så skillnaden i pris är liten. Jag vet att många väljer just HC-110 för ekonomin.

timeUnit skrev:
Meh... HC-110 blandas 1+31 eller mer, medan Aculux2 är 1+9 eller 1+14. Du får minst dubbelt så många rullar framkallade med HC-110 än Aculux2. Så skillnaden i pris är liten. Jag vet att många väljer just HC-110 för ekonomin.

Hehe, jag uppmärksammade också det efter lite noggrannare eftersökningar. Nåja, blir en order då på en flaska HC-110 imorgon! Verkar ha bättre hållbarhet också än Patersons produkter.

Tack för alla tips!

Aculux 2 är en utmärkt framkallare som ger fint korn med Tri-X, men tyvärr är hållbarheten urusel. Inget att ha om man bara framkallar ibland och inte vill köpa nya flaskor hela tiden.

Köp en flaska Protectan också när du ändå skall beställa. Sprayas i flaskan med framkallare och tränger undan syret. Ökar hållbarheten mycket bra för alla framkallare.

ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.