Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lämplig dator till redigering?

Produkter
(logga in för att koppla)

BMF Sweden

Medlem
Är sugen att testa att börja redigera lite film. Testade ett enklare men det hackade enormt på min bärbara burk. Att se film flyter på utan problem men i redigeringsprogrammet hackade det. Gissar att den har för lite minne och är för seg.
Tänkte börja med att testa moviemaker innan jag köper något program. Men vad ska jag ha fö burk? Har inte så mycket i budget. Funkar en burk för runt 5000.- för det får jag ju full HD, 8Gb ram och 128Gb SSD disk. Och sedan har jag filmerna på en extern disk.
 
Är sugen att testa att börja redigera lite film. Testade ett enklare men det hackade enormt på min bärbara burk. Att se film flyter på utan problem men i redigeringsprogrammet hackade det. Gissar att den har för lite minne och är för seg.
Tänkte börja med att testa moviemaker innan jag köper något program. Men vad ska jag ha fö burk? Har inte så mycket i budget. Funkar en burk för runt 5000.- för det får jag ju full HD, 8Gb ram och 128Gb SSD disk. Och sedan har jag filmerna på en extern disk.

Hur händig är du med datorer?
Man kan får bra maskinen om man kan skruva själv.
Vill man bygga riktigt prisvärt kan vissa delar köpas beg för att hålla nere priset. På så sätt kan man bygga sig en "gårdagens värsting" för småpengar i sammanhanget. Gårdagens värsting är i sammanhanget en mycket kompetent dator till ett mycket bra pris.
 
Har idag en gammal toshiba. Bärbar burk som är 3-4 år gammal.
Satelliter c850d-11c heter den exakt. Köptes som surfdator. Sedan råkade
jag gå en fotokurs och började fota i raw. Och började köra lightroom på
den. Funkar men är inte världens snabbaste. Och i somras blev jag lite
nyfiken på att börja filma och på den vägen är det.
 
På i princip alla moderna burkar, även de med integrerad grafik funkar HD-redigering helt OK, i alla fall om du har OK med Minne. 128Gb kan dock vara i minsta laget om du vill köra scracth-disk på den. Alternativet är ju att stoppa in en mekanisk på 7200rpm, de är ju tokbilliga..

Vill man gå upp till 4K är det en annan femma...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.