Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lämplig blixt till vimmelfotografering inomhus

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej, mitt namn är Emil Johansson. Jag är student vid Högskolan i Kalmar där jag läser till journalist. Nyligen blev jag antagen till lokaltidningen Barometerns fotolag, vilket innebär vimmelfotografering på kårhuset under lördagskvällar.

Problemet är att jag inte har någon annan blixt än den som följde med kameran, en Canon EOS 400D. Jag insåg snabbt att den blixten inte duger, kraven på bildkvalité och ljus är ju tämligen höga. Idag var jag på MediaMarkt och Elgiganten och försökte få lite hjälp med val av blixt. Det gick sådär, jag blev rekommenderad en väldigt bra modell för 5000 och en helt okej för 2000. Då jag inte kan någonting om blixtar och objektiv beslöt jag mig för att avvakta.

Jag vänder mig nu till alla som är kunniga på området och ber er hjälpa mig.
Vilken blixt skall jag satsa på?
Ska jag köpa Canon-blixt eller Sigma-blixt?
Behöver jag byta mitt objektiv? (Har endast det medföljande 18-55mm-objektivet)

Jag skulle verkligen uppskatta om någon svarade på mina frågor. Tack på förhand.
 
nu har jag nikon så jag kan inte säga hur bra canon och sigma lirar ihop men kolla upp:
1: att du får Af hjälp med sigma blixten (röd lampa som tänds)... du kommer tacka gudarna för den när du hamnar på nåt mörkt ställe...
2: storleken... har en nikon SB800 och den är bra mkt mindre än sigmas 500 super
3: att du kan få trådlös styrning med sigma blixten (om canon och 400d ens har det, det vet jag inte...)

objektivet duger gott... vimmelfoto kräver inte så stora bländare, då det behövs lite skärpedjup... bakgrunden blir ändå suddig av rörelseoskärpa...
 
För vimmelfoto tar du och skaffar en speedlite 430EX, omnibounce eller ca 30x30 softbox för blixten och till råga på allt en OC-3 (vill minnas att den heter så) kabel så du kan hålla kameran i andra handen och blixten i andra.

Ifall det hela känns som en för massiv investering vilket jag fullt förstår, så kommer du en bra bit på vägen med att skaffa bara en speedlite 430EX.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.