Annons

Lämplig arbetsprocess?

Produkter
(logga in för att koppla)

snaxalig

Aktiv medlem
Hur gör jag bäst för att överföra utvalda bilder till datorn på det snabbaste sättet?

Till exempel: under ett par snabba sekvenser hinner jag kanske ta 20 bilder. Av dessa vill jag direkt kunna välja ut 4 som ser bra ut i displayen och bara få just dessa 4 överförda till datorn - så snabbt som möjligt inpå att jag fotograferat. Inte senare på dagen, utan typ direkt efteråt. För strax infaller en ny spännande minut med kanske 10 nya bilder varav jag vill överföra 2 av dem. Osv...

Jag använder en Canon EOS 40D, jag har USB-kabel (jag har inte WFT-E3) till en PC med Adobe Lightroom samt Canons alla medföljande program (EOS Utility, DPP, med flera...)

Hittills har jag använt flera minneskort och fortsatt fotografera med nästa minneskort under tiden som jag försöker föra över bilder från det första minneskortet till datorn. Bökigt!

Jag har testat lite med Remote Shooting i EOS Utility, men då får jag bara över den sista bilden i en serie av Hi-Speed Bursts.

Hur ska jag göra? Tacksam för hjälp och förslag!

P.S. Detta avser när jag fotar i sportsammanhang.

Är det någon som har erfarenhet av om det går att hitta en snabb och smidig process där man använder menyalternativet "Transfer Order"? Eller är jag ute och cyklar nu...?

Går det kanske att markera de utvalda bilderna och få dom öveförda i bakgrunden? Någon som vet?

Utöver att överföra bilderna trådlöst, kan WFT-E3 något ytterligare vad gäller överföring som jag inte klara med bara en USB-kabel mellan 40D och PC:n?

Tack Leif,

Ja, på papperet verkar WFT-E3 vara den perfekta lösningen för mina behov. Synd bara att den kostar lika mycket (eller numera mera) än vad själva kamerahuset kostar...

Mvh, Sami

Senast ändrad:
Ja, den är tyvärr dyr. Men vad är det som inte fungerar tillfredsställande med kabel? Jag körde just lite med usb och Aperture (LR lär väl fungera ungefär lika), är det hastigheten som inte räcker till? Eller det att du inte kan välja ut vilka som skickas över?

Förresten, använder du remote shooting, finns det inte tethered som val också? Det kanske passar bättre.

Fördelen med att köra trådlöst, om jag fattat specarna och beskrivningar av WFT-E3 korrekt, är att jag kan fortsätta fotografera medans uppladdning till datorn pågår. Men det är bland annat just det som jag inte vet hur bra det verkligen fungerar i praktiken...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar