Annons

Lämna ut råmaterial?

Produkter
(logga in för att koppla)

BadDog

Ny medlem
Hej!
Jag fotoansvarig för en ideell organisation, och har som uppdrag att fota så mycket som möjligt som händer i organisationen. Jag äger alla bilder jag tar såklart och väljer i vanliga fall själv vilka, när, var och hur mina bilder ska publiceras.
För någon vecka sedan fotade jag åt en klubb som huserade i våra lokaler och gick med på att publicera bilderna på klubbens facebooksida för att marknadsföra dem. Nu har de hört av sig och vill ha fler bilder så att de kan tagga fler och på så sätt nå ut till mer människior. Men det ställer jag mig tveksam till eftersom att jag tycker att kvaliteten bland bilderna sjunker (något de inte bryr sig om) och mitt varumärke som fotograf får ta smällen. De säger också att de vill ha allt råmaterial så att de själva kan göra ett urval.
I mina öron låter detta helt orimligt eftersom att det är jag som äger rättigheterna och dessutom får de min marknadsföring gratis. Jag har jobbat som vimmelfotograf tidigare och har aldrig stött på ett sånt här önskemål, men vad tycker ni? Är det rimligt?

Hej!
Jag fotoansvarig för en ideell organisation, och har som uppdrag att fota så mycket som möjligt som händer i organisationen. Jag äger alla bilder jag tar såklart och väljer i vanliga fall själv vilka, när, var och hur mina bilder ska publiceras.
För någon vecka sedan fotade jag åt en klubb som huserade i våra lokaler och gick med på att publicera bilderna på klubbens facebooksida för att marknadsföra dem. Nu har de hört av sig och vill ha fler bilder så att de kan tagga fler och på så sätt nå ut till mer människior. Men det ställer jag mig tveksam till eftersom att jag tycker att kvaliteten bland bilderna sjunker (något de inte bryr sig om) och mitt varumärke som fotograf får ta smällen. De säger också att de vill ha allt råmaterial så att de själva kan göra ett urval.
I mina öron låter detta helt orimligt eftersom att det är jag som äger rättigheterna och dessutom får de min marknadsföring gratis. Jag har jobbat som vimmelfotograf tidigare och har aldrig stött på ett sånt här önskemål, men vad tycker ni? Är det rimligt?

Nej, så länge du inte kommit överens med någon om att lämna ut alla bilder är det inte rimligt.

Lämna inte ut bilder som du inte kan stå för eller tycker är bra! Och verkligen inte heller råmaterialen. Det är dina bilder och DU bestämmer vilka du vill visa.

Sånt här är svårt, men stå på dig så blir det bra! :)

Låter helt orimligt. De kan inte ställa några krav på att få bilder från dig.
Om de verkligen tror att bilderna kommer att få dem att nå ut mer borde de kunna betala för det, ifall du är villig att låta "kunden får rätt" gå före bildkvalitet i din försäljning (båda är rimliga vägar tycker jag).

För flertalet fotografer så är de färdiga bilderna de som genomgått det arbetsflöde man har. Det som kommer ur kameran är ju arbetsmaterial. Oberoende vad jag gör för jobb så gör jag selektioner och bildbehandling innan kunden får se några bilder. Övrigt material visar jag under inga förutsättningar upp.

Som du skriver, man har sitt varunamn att värna, en viktig del i att bli respekterad som fotograf är att bara visa bilder man är nöjda med och kan stå för.

En förening om du gratis låter använda dina bilder är ju bra fräck om de ställer krav, de borde vara glada och nöjda med de bilder du ställer upp med och begripa att de inte är i den positionen att de kan ställa krav.

Jag har fått önskan (eller nästan begäran) om att få alla bilder som togs vid ett givet tillfälle. Oftast har de inte kunskapen om vad "råmaterial" innebär, eller hur lagar och rättigheter ang. bilderna fungerar. Efter en förklaring så brukar de flesta acceptera de bilder de får och även vilka förutsättningar som finns för att publicera. Jag skulle aldrig leverera bilder jag inte kan stå för, och förmodligen inte bilder i raw-format heller. Är det någon som absolut inte accepterar det så ljuger jag hellre och säger att minneskortet gick sönder eller något.

Analogi
Om man anställer en snickare att bygga nåt så lämnar väl inte snickaren virket till dig och sedan går.

/Stefan R. Nilsson

Hej!

Nej det är inte rimligt någonstans tycker jag.

Ställer man upp ideellt och bjuder på en del, så kan man inte begära mer än så och en mindre när det blir en tredje part som kommer in.

Men man kan inte räkna med att alla har förståelsen för det du skriver om, kvalitetssäkringen, ens egna behov att ha någon kontroll över slutresultatet sen kan man reagera över "ska ha mer gratis" osv.

Så lita på din känsla även om den säger annat i framtiden eller i en annan situation för något behjärtansvärt men se upp med krav och utnyttjande.

Michael - som fotograferar gärna gratis -

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar