Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lämna in för fel-fokus, hur funkar det?

Produkter
(logga in för att koppla)

Xoffis

Aktiv medlem
Canon 100-400L

Jag hade liten diskution om att min glugg felfokuserade i en annan tråd för ett bra tag sedan, men folk tyckte att det va ett marginellt fel.

Men nu när sambon har intresserat sig för fågelfoto (när det helt plötsligt är lite avstånd inblandat) så syns det direkt att objektivet helt klart fel.fokuserar lite, bilderna blir inte skarpa vid400 f5.6, testat lite själv och det verkar vara mellan 20m och O.L. den helt klart missar...

Och nej, jag tror inte det är för stor bländare, de är helt klart "suddiga", men jag skall prova lite till imorgon och lägga upp ett par bilder...

detta är väl inget man skall behöva leva med? jag ser ju bilder på FS från 100-400L som är knivskarpa.

Men igenteligen är ju min fråga, hur funkar detta med att få gluggen kalibrerad? såvitt jag har förstått så görs detta främst tillsammans med mitt hus, men hur funkar det då när jag köper nytt hus? måste man då göra proceduren igen och då dessutom betala för det?

finns det fler än intervision som gör detta? eller är det dem man skall gå till? hur lång tid tar det? kan man förboka "tid" så man kanske tillåmed kan sitta och vänta medans dem gör det? (jag skickar ogärna kamera och så pass (för mig) dyr glugg med posten, men samtidigt är det inte billigt att köra till Malmö t-o-r 2ggr... (20mil enkel resa)

tacksam för idébollande osv!

Finns det garanti kvar på objektivet eller huset så kostar det väl inget, jag har i alla fall aldrig betalat för det. Hur lång tid det tar beror naturligtvis på hur mycket dom har att göra och om man är medlem i CPS eller inte.

Ä du helt säker på att den missar? Att få skarpa bilder på fåglar med långa brännvidder på avstånd är mycket svårare än man tror och kräver mycket övning. Både vad gäller att pricka rätt med autofokusen, ha rätt slutartider och att hålla objektivet tillräckligt stadigt.

Har ni provat att fokusera på ett enkelt objekt på samma avstånd med stativ? T. ex. ställa upp en större bok och testa.

Jag lämnade in mina prylar till Canon RCC i Mölndal (Gbg). Policyn är att du måste ha garanti (reklamationsrätt) kvar på huset om du skall slippa betala. (optiken vet jag inte)

Huset får vara max 1 år om du är företagare eller 3 år som privatperson. Kvitto krävs. Optiken får vara max 7 år gammal.

När jag lämnade in prylarna, så fick jag beskedet 4 veckor......puh. Efter 2 dagar så ringde de och sa att nu var det klart. Klart positivt. Träffade även teknikern som hade utfört jobbet och fick en liten beskrivning över varje lins vad som var gjort och hur stor justeringen blev.

Om det var värt besväret - I mitt fall var det inga stora justeringar men nu är det bett i skärpan.

Ä du helt säker på att den missar? Att få skarpa bilder på fåglar med långa brännvidder på avstånd är mycket svårare än man tror och kräver mycket övning. Både vad gäller att pricka rätt med autofokusen, ha rätt slutartider och att hålla objektivet tillräckligt stadigt.

Har ni provat att fokusera på ett enkelt objekt på samma avstånd med stativ? T. ex. ställa upp en större bok och testa.

ja, det är jag, redan bara på ett par meters avstånd så missar den fokus på ett par millimterer (gämnförde med kontrast AF i LiveViewn) och på avstånd så blir af bara sämre och sämre...

ok, med andra ord så är det ganska kört för mig ifall jag inte vill lägga hus+glugg på posten? tråkigt att man skall behöva lägga en splitt ny glugg på hyllan, varför bor jag inte i sthlm? =(

Men då vet jag iaf!

Men hur är det med ifall man köper ytterligare ett hus? blir man då tvungen att lämna in detta huset också? eller är det främst i gluggens programvara som dom ändrar? (så det passar oberoende på hus)

ANNONS