Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lämna in 5D mark II för justering med objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Dood

Aktiv medlem
Köpte ett Canon EF 17/40 4L i helgen till min Canon 5D Mark II.
Försäljaren rekommenderade att jag också skulle lämna in objektivet med min kamera till en Canon-verkstad för finjustering och att detta skulle vara gratis för objektiv med garanti kvar.
Någon som har erfaranhet av detta i Göteborg?
Vilken verkstad lämnade du in till och hur blev resultatet?
Görs justeringen medan du väntar eller hur lång tid tar det?
Någon som vet vad det kostar att lämna in objektiv utan garanti?
 
Köpte ett Canon EF 17/40 4L i helgen till min Canon 5D Mark II.
Försäljaren rekommenderade att jag också skulle lämna in objektivet med min kamera till en Canon-verkstad för finjustering och att detta skulle vara gratis för objektiv med garanti kvar.
Någon som har erfaranhet av detta i Göteborg?
Vilken verkstad lämnade du in till och hur blev resultatet?
Görs justeringen medan du väntar eller hur lång tid tar det?
Någon som vet vad det kostar att lämna in objektiv utan garanti?

Jag lämnade in min kamera ihop med 24-105/4L hos RCC i Mölndal
De sa att jag kunde lämna in alla L-objektiv utan kostnad ihop med kameran
Det tog 3 veckor (lång tid).
Gratis, jag är nöjd med resultatet.
/Christer
 
Oj då - 3 veckor?!? Har svårt att slita mig från kameran EN dag! =(
Var det märkbar skillnad när du fick tillbaka kameran och objektiven?
 
Jag väntar på min beställda 5D MKII och den åker in direkt ihop med min ett par år gamla 24-70 2,8L som jag aldrig upplevt skarp. Såvida nu inte den ihop med MKII:an helt plötsligt blivit bra. Det kan ju vara så att min 40D samt gluggen ligger på var sin sida tolerans området, trots att de varit inne en gång på RCC tilsammans utan någon större kvalitets förbättring.

Bra av Canon att de gör detta gratis, fast faan vore ju annars.
 
Tiden talar dock emot men jag ska kolla upp hur snabbt dom kan hjälpa mig. Tack för tipsen!
 
Det vore dock lite konstig om du får felfokuserade bilder med ett 17-40/4.0. Det är ju oftast för andra motiv än för de motiv man använder med teleobjektiv och bländare 4 ger ju inte så korta skärpedjup.
 
Sant, och jag har inte märkt något konstigt med den heller.
Har dock läst och hört att folk rekommenderar att göra det. Tänkte i så fall lämna in mina 3 objektiv på en gång.
 
Det är lustigt hur det skiljer, jag har drygt tio canonobjektiv, L-zoomar och fasta icke-L, och min nya 5d mkII sätter skärpan perfekt med dem alla, utan någon kalibrering. Eller är det bara jag som inbillar mig det?
 
Det är lustigt hur det skiljer, jag har drygt tio canonobjektiv, L-zoomar och fasta icke-L, och min nya 5d mkII sätter skärpan perfekt med dem alla, utan någon kalibrering. Eller är det bara jag som inbillar mig det?



Inbillning eller inte, upplever DU att skärpan sitter på alla objektiv så är det ju en riktig trivsam situation för dig. Klagar sedan någon ev vän/kund på dina bilder ang. oskärpa får du väl tänka om.
 
RCC är grymt bra och vi göteborgare är lyckligt skattade som har dom här i Göteborg som göteborgare är det en stark orsak att inte köra på Nikon som saknar verkstad på västkusten.

Hade inne min 1dmk3 för den slutgiltiga AF fixen och lämnade då även in min 5dmkII med 5-6 objektiv för att få allt perfekt justerat. Kostade inte en krona stod "Goodwill" på flera objektiv på följesedeln, tog 3 dagar men det är iofs vad de garanterar om du är cps kund.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.