Annons

Lämna blixten hemma?

Produkter
(logga in för att koppla)

ESS

Aktiv medlem
TJOHOOO! =D

Imorgon sticker går mitt flyg till asien, jag landar i Peking, åker ner till shanghai, nya tåget upp till tibet och mount everest och ner till hongkong. Sen vidare ner genom thailand via kambodia laos och vietnam för att avsluta i malaysia där vi bl.a ska besöka brunei och vandra i borneos djungel och bestiga berget i borneo =)
(kommer hem 24e augusti)

Fotoutrusningen jag tar med mig är en K10d, 3 batterier, Pentax DA 12-24mm (med B+W pol slim), Pentax FA 50mm 1.4, samsung 50-200mm och en gorillapod. Allt snyggt förpackat i en lowepro slingshot 100.
(Tjejen kör Canon A620 + UV-hus)

Allt känns helt jättefint, det enda jag inte kan besluta mig om är huruvida jag ska ta med mig min sigma EF 500 super-blixt eller inte?
Det jag funderar på är om man vill ha den på kameran på natten tillsammans med 12-24. Är det värt att släpa på blixten? Kommer man vilja fota festliga tillfällen med systemkameran eller ska jag skippa det och låta fest-dokumentation skötas av kompaktkameran med blixt??
Den är ju ändå rätt otymplig och svårpackad...

Har ni ingen åsikt om blixten kan ni ju strunta i den och bara lycka mig till =)
 
Ta med blixten! Så stor är den inte och jag är säker på att du ångrar dig om den ligger kvar hemma :).

Ha en kanonrolig resa!!
 
Ta inte med blixten. Har haft med min till Usa, Afrika, Sydöst-asien och många turer i Gbg. Ta mig f-n aldrig använt den och när jag till sist gjorde det för några veckor sedan blev det "flopp".
Lycka till på resan
Mvh Thomas
 
Till festerna skippar du blixten (och kanske även kameran!).

Jag har precis nyligen börjar plåta mer med blixt även i solljus för att kunna få fram bättre färger och för att kunna ta fler bilder i motljus.

Jag köpte en enkel trådlös sändare från kaffebrus.se för 5-600:- som är mycket rolig att leka med och nu kan jag köra upplättnadsblixt från andra håll än bara direkt från kameran.

Jag har ett oerhört enkelt stativ till blixten som jag fick någon gång då jag köpte en liten kamera och det är ca 15 högt och kostar under 100:-. Egentligen gjort för mindre kameror ... tror de kallas bordsstativ eller nåt liknande.

Jag är usel på att ställa in blixten men märker att det kan faktiskt bli många bra bilder om man experimenterar sig fram lite.

Bilder på din tjej i solnedgången eller mot solen kan bli toppen med blixt ... :)

Några funderingar om blixt från min sida ... hoppas du får en trevlig resa!
 
Bästa skälet för extern blixt kanske är upplättning med high speed synk men bara för det hade jag inte släpat med min. Det fungerar ju ofta skapligt även med den inbyggda.I djungeln är det rätt mörkt men SR och 50/1.4 är nog mer användbart.


Trevlig resa!
 
Jag hade inte heller tagit med den, fråga dig själv hur ofta du använder blixt...på en sådan resa vill man åka lätt och smidigt, blixten ser jag ingen som helst användning för, krisar det finns det en inbyggd, och 50 1,4 sr och iso 1600 om du absolut måste ha en bild när det är lite mörkt...
 
Frågan är väl om det är en resa med inplanerade fototillfällen eller om det är en resa som bara innebär plåtande från höften?

Hur tålig flickvän har du? Tillåter hon långa väntetider för fotande?

Planerar du att fota mycket och tänker leta upp fototillfällen så ta med mycket utrustning (inklusive blixt). Tänker du bara fota lite då och så minska din utrustning mer än vad du beskriver från början i ditt inlägg.

Mycket plåtande = mycket utrustning.
Lite plåtande = lite utrustning.

Alternativt: ta med lite utrustning och plåta mycket så tränar du din kreativitet ... och det är faktiskt också roligt! (Oj ... nu körde jag visst en helgardering här ... nåja!)

Det gäller att vara ärlig mot sig själv här!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.