Annons

Lägre volymer ger bättre priser?

Produkter
(logga in för att koppla)

xrvjorn

Aktiv medlem
Jag har bläddrat runt i diverse trådar här ang import och näthandel. Det verkar som att många är rädda för att fotoutrustning ska bli dyrare i Sverige, när allt fler importerar själva. Lägre försäljningsvolymer skulle ge sämre inköpspriser för handlarna och därmed högre utpris till kunderna.

Det är förstås en möjlig följd, men jag vill göra en jämförelse med mc-branschen. Svenska mc-priser låg länge skyhögt över exempelvis tyska. Enligt svenska generalagenter var det omöjligt att sälja för lägre pris. Det de hade att välja på var att hålla höga priser eller gå i konkurs, lönsammare än så var det inte.

Så gick Sverige med i EU i mitten av 90-talet, och ganska snart var 1/3 av alla nyregistrerade mc privatimporterade. Vad hände? Nöjde sig generalagenterna med den mindre (och krympande) kakan? Priserna kunde de inte sänka, det var ju omöjligt.

Det som hände, var att det plötsligt blev möjligt att sänka priserna med 20-30% till en nivå under den som man tidigare påstod skulle leda till säker konkurs.

Min poäng är, att vikande lokal försäljning inte nödvändigtvis behöver göra fotoprylar lokalt dyrare. Det kan också få motsatt effekt om det fungerar som en väckarklocka för importörerna. Om det får någon verkan, beror förstås på hur hårt importörerna sover...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.