Annons

Lägga ut HTML-hemsida, hur?

Produkter
(logga in för att koppla)

Markholm

Aktiv medlem
Hej, jag har nu gjort en egen hemsida, via HTML och java-script, vilken fungerar som den ska.
Jag vet dock inte hur jag ska lägga ut sidan på internet (införskaffa domän-namn o.s.v.)

P.S jag är ej i behov av ett webbhotell, enbart plats för mina html- och och java-script dokument, samt en webbadress.

Tack på förhand!

Mvh Gustav

Det är väl just det som ett webhotell är: en plats där man kan lägga upp egna HTML-filer, och knyta det till ett domännamn o.s.v. Finns många olika varianter, från gratis (antar jag) till väldigt biligt till dyrt. Att skaffa egen domän kostar dock alltid nånting (tror jag?). Själv använder jag one.com och 2 GB utrymme kostar 24 kr/månad. Domänen kostar några hundralappar per år har jag för mig.

Du kan ju alltid sätta upp en webbserver själv med allt det innebär. Annars får Du vända Dig till någon som tillhandahåller en webbserver och de brukar kalla sig webbhotell.

Du kan ju alltid sätta upp en webbserver själv med allt det innebär. Annars får Du vända Dig till någon som tillhandahåller en webbservet och de brukar kalla sig webbhotell.

Nackdelen är att "normalt folk" har dynamisk IP-adress så då får man köra någon dynamisk DNS-tjänst. Sedan lär man nog använda upp lika mycket i el som det kostar att ha webbhotell om man inte redan har en server soms tår och tuggar av andra skäl.

Jag tror att många får helt fel konnotationer av "webbhotell". Man ser framför sig en webbplats där man letar sig fram bland företag och privatpersoner. Så är det inte, utan bara en server(-park) som man hyr in sig på, med olika grader av hjälpmedel. Alla som hyr där har egen ingång (webbadress) och ser inte röken av de andra.

Själv utnyttjar jag one.com och betalar glatt 12:- i månaden för denna service. Tillkommer gör betalning för domännamnet, som jag inte riktigt har koll på kostnaden frö-

Per.

Ett webbhotell är vad du söker.

Jag använder one.com och betalar runt 250 kr per år och då ingår domännamn på 99 kr. Olika ändelser på domänen såsom .com, .nu. net osv kan variera i pris.

Använder mig också av One.com, inte särskilt hög avgift, ingen reklam och man väljer sitt eget domännamn. Enkelt att lägga till och ta bort filer via FTP-program.

Precis som alla tidigare har skrivit. Det är ett webhotell som löser ditt behov på ett väldigt smidigt sätt.
Använder själv one.com´s minsta paket till två hemsidor jag har gjort. Fungerar klockrent. Betalar knappt 300 kr/år inkl .se-adress.
/Stefan

Nackdelen är att "normalt folk" har dynamisk IP-adress så då får man köra någon dynamisk DNS-tjänst. Sedan lär man nog använda upp lika mycket i el som det kostar att ha webbhotell om man inte redan har en server soms tår och tuggar av andra skäl.

Nja, min webserver en atomburk med en hybriddisk drar 20-30W. Det blir med elpriserna här i alla fall billigare. Räknar man in avskrivningarna på servern också så blir det en förlust.

Dynamisk IP är annars inga problem.

Vill man bara ha en hemsida är det förbaskat mycket jobb med att sätta upp en egen server, då rekomenderar jag ett webhotel. En egen webserver har dock betydligt fler möjligheter.

Man kan annars skaffa google apps och får då möjligheten att lägga upp egna hemsidor med egen domän. Bara för att testa lade jag upp en subdomän av min domän hos google http://laserdiscs.gilen.ch/pivot

/Karl

Det är väl just det som ett webhotell är: en plats där man kan lägga upp egna HTML-filer, och knyta det till ett domännamn o.s.v. Finns många olika varianter, från gratis (antar jag) till väldigt biligt till dyrt. Att skaffa egen domän kostar dock alltid nånting (tror jag?). Själv använder jag one.com och 2 GB utrymme kostar 24 kr/månad. Domänen kostar några hundralappar per år har jag för mig.

Håller helt med om detta, Förmodligen den absolut bästa lösningen.

/Karl

Tack för alla svar! Jag har fått reda på att det var ett dropboxkonto jag syftade på, men jag har utöver det fått veta att resultatet blir bättre om man använder sig av ett webbhotell, därför tänkte jag kolla med er, vilket ni rekomederar?

Det är viktiga att jag kan:
Lägga ut HTML, samt Java skript (främst för fotogallerier och liknande) (vilket inte funkar på weebly)
Använda mig av nyhetsbrev
Kunna använda underlänkar till mina olika sidor

Utöver detta finns det självklart fler saker jag vill kunna göra, men känner att det översa är några av de viktigare faktorerna, därav skriver jag inte med fler.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto