Annons

Lägga ut foton från tävlingar på en klubbs hemsida. Vad gäller?

Produkter
(logga in för att koppla)

Martin F

Aktiv medlem
Nu tar jag säkert upp något som diskuterats flera gånger förut, men vår webmaster skickade mig ett mail igår med en frågeställning angående detta:

"En fråga, har ni haft någon diskussion inom klubben ang. att lägga ut bilder
på webben på barn ( och andra ) ?
Jag vet att vi föräldrar måste godkänna om t ex skolan skall lägga ut bilder
på barnen men känner inte till lagstiftning el. dyligt inom området. "

Vad säger alla kloka människor här på fotosidan? Kan man lägga ut bilder från tävlingarna (Taekwon-Do) på nätet utan att fråga föräldrarna?

Martin F skrev:
Nu tar jag säkert upp något som diskuterats flera gånger förut, men vår webmaster skickade mig ett mail igår med en frågeställning angående detta:

"En fråga, har ni haft någon diskussion inom klubben ang. att lägga ut bilder
på webben på barn ( och andra ) ?
Jag vet att vi föräldrar måste godkänna om t ex skolan skall lägga ut bilder
på barnen men känner inte till lagstiftning el. dyligt inom området. "

Vad säger alla kloka människor här på fotosidan? Kan man lägga ut bilder från tävlingarna (Taekwon-Do) på nätet utan att fråga föräldrarna?

Gäller väl samma regler som har tagits upp flera gånger tidigare. Att man måste ha tillstånd om personerna på bild kan identifieras.

Det är lite luddigt.. OM bilden skall användas i reklamsyfte, så måste man ha tillstånd.. Rör det sig om bilder till en klubbs hemsida, där det inte finns någon ekonomisk vinning bakom så tror jag inte det spelar någon roll.

I värsta fall, så blir man väl kontaktad och ombedd att ta bort bilderna. Jag har inte stött på några problem inom detta område. Föräldrarna t.o.m. uppskattar att få se sina barn "in action".

/Jeppe, webmaster www.ippon.net

Jeppe skrev:
Det är lite luddigt.. OM bilden skall användas i reklamsyfte, så måste man ha tillstånd.. Rör det sig om bilder till en klubbs hemsida, där det inte finns någon ekonomisk vinning bakom så tror jag inte det spelar någon roll.

I värsta fall, så blir man väl kontaktad och ombedd att ta bort bilderna. Jag har inte stött på några problem inom detta område. Föräldrarna t.o.m. uppskattar att få se sina barn "in action".

/Jeppe, webmaster www.ippon.net

Tror du inte du sköter dig Jeppe ;-)

"Sidan kan inte visas
Sidan du söker efter är inte tillgänglig för tillfället. Det kan bero på tekniska problem med webbsidan eller så behöver du justera inställningarna för webbläsaren. "

--

Det är en känslig fråga, Vad jag har fattat som gäller PUL??

Sidan funkar för mig i alla fall.

Skulle det kunna räcka med att man på ett träningspass tar upp frågan och ber de som inte vill vara utlagda på nätet att anmäla detta? Då borde man ju kunna anse att man har samtycke från de som inte sagt nåt (förutsatt att de var närvarande).

När jag ansvarade för hemsidan i Bankeryds Fotoklubb så lade vi till i tävlingsreglerna att man godkände att bilden visades på internet, om man motsatte sig detta så fick man säga till om detta när man lämnade in bilderna.

Martin F skrev:
Sidan funkar för mig i alla fall.

Skulle det kunna räcka med att man på ett träningspass tar upp frågan och ber de som inte vill vara utlagda på nätet att anmäla detta? Då borde man ju kunna anse att man har samtycke från de som inte sagt nåt (förutsatt att de var närvarande).

Absolut.. Alternativt, lägga in en text på sidan om att ifall man inte vara med kontakta oss här: [email protected]

Privat hemsida då?

Hm, surfade in på detta forum för jag har en snarlik frågeställning.

Får jag publicera foton på deltagare på min privata hemsida (typ fotoalbum)?

Tog en bunt bilder på folk som sprang i mål i ett stadslopp idag.

Förmodar att man inte får det enligt PUL, men samtidigt är det en slags offentlig tillställning?

Jag kommer att publicera dem ändå så får väl folk gnälla om det är så, men det är ändå intressant att veta vad lagen säger.

Tuta och kör!

Lagen medger harmlös publicering, dvs bilder som inte är skadliga för fplk.

Endast ett fall har varit uppe i domstol trots att PUL funnits i flera åt. I fallet gällde en kvinna som la upp uppgifter som sina kollegor som var skadliga för dem.

Domstolen fastslog att kvinnan gjort fel, men att brottet var så ringa att ingen påföljs skulle utdömmas...

Så tuta och kör!

En nu varsion av lägen är på gång där formuleringen är att allt som inte är "medvetet till för att skada" är tillåtet.

På de hemsidor som jag pysslar med lägger jag hänsynslöst ut bilder på folk som deltar i relaterade evenemang... vill nån mörka så får de höra av sej.

Jag försöker vara noga med att ange vem som är fotograf... noterade att Jesper inte angivit fotograf till karatebilderna, eller så missade jag nåt.

/kg som tolkar PUL själv

Jag har också gjort liknande och ibland med uppmaningen att folk kan höra av sig om de har synpunkter om publiceringen. Det enda som hör av sig är de som vill ha papperskopior på bilderna...

/M

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar