Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lägga ut bilder på folk, på nätet.

Produkter
(logga in för att koppla)

johan_w

Aktiv medlem
Var på en bilutställning för ett tag sedan och tog en hel del bilder på personer som stog och kollade på bilar och personer som gick omkring. La ut bilderna på nätet i ett snyggt gallery och fick i förgår ett e-post meddelande från en person som inte önskade vara med. Tog bort bilden såklart.

Nu vill jag veta: Får man fotografera personer och sen lägga ut dem på internet utan deras samtycke? Är ju en person med på varenda bild, och vissa bilder är renodlade personbilder.

Tacksam om någon kunde informera mig hur det ligger till.

Kort och gott nej om siten inte har utgivningstillstånd (tror det heter så) då blir publiceringen redaktionell och således laglig.

Men att plocka bort bilderna om människorna inte vill vara med tycker jag är tillräcklig moral.

Sök på PUL i forumet så kommer du att hitta många trådar i ämnet.

Som jag har förstått det så är det OK så länge inte bilden är kränkande eller det handlar om systematisk registrering. Om bilden skall användas i reklamsammanhang så gäller lagen om namn och bild i reklam och det krävs medgivande från den avbildade.

Greven

Hej Daniel, det är först efter 1 jan 2007 som PUL kommer att vara på det sättet, just nu är det fortfarande inte tilåtet att ladda upp bilder på det aktuella sättet (i teorin dvs, det är ju som sagt en lite rörig situation just nu).

Som sagt teorin. Det finns väll ingen som har blivit dömd för att ha buplicerat ett vanligt gatufoto eller liknande i Sverige? Det finns ju undantag för konstnärlig verksamhet och liknande. Det är ju en bedömningsfråga vad som är konst.

Senast ändrad:
Datainspektionen är inte ute efter att sätta dit folk och det finns undantag för både konstnärliga och journalistiska bilder.
Gatubilder är ju konstnärliga och dokumentära..
Dessutom omfattas inte privat verksamhet och man är då 100% fri.
Man kan alltså redan idag lägga ut bilder på människor utan tillstånd, men vill de inte vara med bör man plocka bort bilderna, tycker jag.

Vad som är kränkande kan ju tillexempel vara synbart homosexuell läggning som inte är känt i hans eller hennes omgivning.

M.v.h: Benny

Senast ändrad:
Gadget skrev:Dessutom omfattas inte privat verksamhet och man är då 100% fri.
Man kan alltså redan idag lägga ut bilder på människor utan tillstånd[/B]

Det där har jag aldrig hört talas om... mig veterligen bryter du mot personuppgiftslagen oavsett vilken verksamhet du har om du lägger upp bilder på folk på nätet. Dock har datainspektionen till dags dato aldrig tagit upp ett mål där man efter att blivit kontaktad tagit bort bilden. Efter årskiftet kommer det OM propositionen går igenom vara helt fritt att lägga upp bilder om de inte är kränkande. Då kan man väl dock hoppas på att bildansvariga visar upp gott omdömme och även i fortsättnignen tar bort bilder på personer som inte vill medverka. Det är dock en ren etikfråga.

Läs en enklara förklaring av nya propositionen här: http://www.fotosidan.se/cldoc/5571.htm

Clouseau skrev:
Det där har jag aldrig hört talas om... mig veterligen bryter du mot personuppgiftslagen oavsett vilken verksamhet du har om du lägger upp bilder på folk på nätet. Dock har datainspektionen till dags dato aldrig tagit upp ett mål där man efter att blivit kontaktad tagit bort bilden. Efter årskiftet kommer det OM propositionen går igenom vara helt fritt att lägga upp bilder om de inte är kränkande. Då kan man väl dock hoppas på att bildansvariga visar upp gott omdömme och även i fortsättnignen tar bort bilder på personer som inte vill medverka. Det är dock en ren etikfråga.

Läs en enklara förklaring av nya propositionen här: http://www.fotosidan.se/cldoc/5571.htm

Jag refererar bara till vad Magnus Fröderberg här på FS har informerat mig.
Hoppas att han kan svara!

/Benny

Verksamhet av "strikt privat natur" omfattas inte av PUL.

Harmlöst material eller material som är journalistiskt, litterärt eller konstnärligt undantas också.

/magnus

Jag tolkar inte att lägga ut bilder på internet som på något sätt varandes privat natur. Att ta bilder och spara hemma i sin dator eller sitt fotoalbum är i min tolkning däremot "strikt privat". Men jag är ju inte jurist...

Vad JAG tycker är att det som helhet är väldigt överdrivet och ganska så löjligt.
Visst, det spelar ju ingen roll vad lilla jag tycker om lagen säger något annat..
Däremot bryr jag mig BETYDLIGT mer om människorna jag fotograferar än om själva lagen så därför brukar jag ändå fråga i fall jag får lägga ut dem på Fotosidan.
Den enda anledningen till att jag har bilderna på FS är ju som ett allmänt fotoalbum och möjligtvis för att få kommentarer och tips.

/Benny

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar