Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lägga upp gamla foton på fotosidan ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dan Petersson

Aktiv medlem
Jag såg Allan Olsons fina bild från 1949 på sin far. Jag håller just på med att scanna in min morfars gamla bilder från 1930 talet och frammåt.
De flesta är på familjemedlemmar men det finns även kort från spännande miljöer och personer. Tex Marstrands fiskeläger, militären och från morfars fjällvandringar.
Några av tycker jag är vackra och spännande.
Morfar kan inte lägga in dessa foton eftersom han inte lever längre. Är OK att lägga upp några av dessa foton på fotosidan?
Tanken med personlig bildkritik faller men har man lite tur kanske någon av er känner igen människor och miljöer och göra bilderna mer "levande" genom kommentarer.
Kanske man kan lära sig något av vad som gör en bild intressant 60 år senare.
Kan jag rent upphovsmässigt lägga upp dessa bilder ?
De är arvegods från min morfar
Om det är OK kanske vi kunde skapa en ny bildkategori.

Vad tror ni ?

mvh

Dan Petersson

Jag tycker INTE att det passar. Tanken med fotosidan är väl ändå att vi som fotografer ska kunna lägga upp bilder som vi gärna vill ha kritik på..och som vi har tagit själva!?

Personligen skulle jag i och för sig tycka det vara intressant att få se bilderna..men inte upplagda på fotosidan. För i så fall kan jag tänka mig lägga upp bilder som min farbrors brors syster tog hos en bekant för 34 år sedan. Bilderna visar några av min farbrors brors systers krukväxter. Kanske kan vara intressant!?

Okej..det var lite ironi. Sorry! Men som sagt..jag tycker inte det passar in på fotosidan eftersom då skulle var och varannan börja lägga upp bilder som andra fotografer har tagit. Det kan ju aldrig bli något bra utav det..

Mvh
Jonas

Ett citat ut upphovsrättslagen:

"41 § Efter upphovsmannens död är [---] föreskrifterna om bodelning, arv och testamente tillämpliga på upphovsrätten."

Det vill säga att Dans morfars arvingar har upphovsrätten "intill utgången av sjuttionde året efter det år upphovsmannen avled".

Jag tycker att reglerna på fotosidan ska följas.

Det står bl.a:

"Bilderna som du laddar upp skall du tagit själv."

Jag skulle gärna vilja se dom bilderna, och det står också att om man vill diskutera andra bilder kan man göra det i forumet, där man också kan ladda upp bilder.

Tanken med "kritiksidan" är ju att man ska få feedback för att kunna utvecklas som fotograf, men det är ju knappast möjligt i detta fall, jag beklagar.

Så....följ reglerna, men visa gärna dessa bilder här på sidan på annat sätt, för något vackrare än gamla bilder finns ju knappt. Jag har själv en farfar som fotograferade under sin tid och jag älskar att titta på dom.

//Efwa (tar själv alla bilder hon laddar upp, men önskar att hon kunde ladda upp bilder andra tagit ;-)

Hur gärna jag än skulle vilja se din morfars gamla foton måste jag hålla med om att fotosidans kritiksida kanske inte är rätt plats. Min pappa som inte heller lever var vän med Sven Hörnell och fotograferade någon gång tillsammans med honom uppe i Norrland. Jag har funderat på att bygga en hemsida med de fotona och eventuellt då beroende på vad upphovsrätten säger även lägga upp de foton av Hörnell som jag ärvt. En sån sida skulle man ju kunna länka till genom sin profil här. Kanske det vore en ide i ditt fall också att bygga en hemsida. Tala väldigt gärna om ifall du publicerar bilderna någon gång för som sagt, jag vill gärna se dem.
/Lotta

Jag väntar med att lägga in foton

Tack för era synpunkter.
Det blir så att jag väljer att inte lägga dessa foton på fotosidan utan avvaktar. Om jag någon gång skapar en hemsida kan jag lägga in en liten länk i min profil.

mvh

Dan Petersson

Klokt beslut..

Ser fram emot att se din morfars gamla bilder. Så se till att börja snickra på din hemsida nu.. :=)

Mvh
Jonas

Hur är det att lägga in sådant i en Portfolio då? Där kan man ju inte ge någon bildkritik och i Guldmedlemskapsbeskvrining står:
"Portfolion är till för dig som vill marknadsföra dig och dina bilder på ett bra och professionellt sätt." Får man inte marknadsföra ärvda bilder som man har upphovsrätten till på fotosidan?

PS Har inga planer på något sådant själv. Bara undrar för sakens egen skull DS

Re: Jag väntar med att lägga in foton

Dan Petersson skrev:
Tack för era synpunkter.
Det blir så att jag väljer att inte lägga dessa foton på fotosidan utan avvaktar. Om jag någon gång skapar en hemsida kan jag lägga in en liten länk i min profil.

mvh

Dan Petersson

Jag vill bara tala om att jag älskar att se gamla fotografier, jag väntar med spänning på din länk till hemsida säg gärna till så vi vet som är nostaliskt intresserade :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar