Annons

Lägga till filnamn på bilden vid export?

Produkter
(logga in för att koppla)

annamelie

Aktiv medlem
Är det ngn som vet hur med vad eller om det alls går att göra?
Jag gör mina webgallerier i lightroom, alltså exporeterar dom i den storlek upplösning mm jag vill att mitt kundgalleri ska vara men sen kommer jag till problemet. bilderna visas i flash och proofing galleriet jag använder mej av har ingen numreringsfunktion. Så nu sitter jag i photoshop och skriver filnumret på varje bild en och en och det är otrooligt tidsödande och tråkig.

Så om nån känner till ett smart sätt så berätta gärna :)

/Anna

Jag är inte riktigt säker på att jag förstår hur du menar.

I Lightrooms webfunktioner finns det ju en hel del olika mallar, somliga av dem tar med filnamnet. Men det är inte det du vill ha?

Från Lighroom 2.0 går det att göra "print" till en JPG och i printmodulen finnse en option om att lägga till filnamnet på bilden. Ser inte så snyggt ut dock.

Mvh
Anders

Jag har inte testat några sånna malla så jag vet inte var dom finns eller hur man använder dom, berätta gärna:) det jag alltså är ute efter är att märka bilderna med text, helst filnamnet så att dom som ska titta på bilden kan se vad den heter och sedan skriva vilket bildnr dom vill ha. ungefär som en vattenstämpel fast en textrad tex i nedre hörnet, går det?

Jag har inte testat några sånna malla så jag vet inte var dom finns eller hur man använder dom, berätta gärna:) det jag alltså är ute efter är att märka bilderna med text, helst filnamnet så att dom som ska titta på bilden kan se vad den heter och sedan skriva vilket bildnr dom vill ha. ungefär som en vattenstämpel fast en textrad tex i nedre hörnet, går det?

Om du i print-modulen använder funktionen Print till jpeg, då läggs filnamnet (eller de data du väljer) på själva bilden.

Om du använder någon av mallarna i web-modulen - då läggs bildnamnet (om man så väljer) på html-sidan, alltså inte på själva bilden.

Enklast är nog om du testare lite olika varianter och ser om det passar dig. Gå in i web-modulen så ser du de olika mallarna.

Själv använder jag ett program som heter jAlbum för att visa mina bilder, är lite avigt inställd till Flash. :)

Mvh
Anders

Jo men det du menar gäller väl om man skapar ett galleri med hjälp av lightroom? det är alltså inte det jag vill göra, jag har redan ett annat galleri som jag använder. jag vill helt enkelt exportera bilderna med filnamnet skrivet på bilden, typ som att lägga på en vattenstämpel vid export.

MVH Anna

Jo men det du menar gäller väl om man skapar ett galleri med hjälp av lightroom? det är alltså inte det jag vill göra, jag har redan ett annat galleri som jag använder. jag vill helt enkelt exportera bilderna med filnamnet skrivet på bilden, typ som att lägga på en vattenstämpel vid export.

MVH Anna

OK, då är jag med. Jag har själv ställt en liknande fråga för en tid sedan men ingen lösning då.

Men som sagt, i och med LR 2.0 kan du printa till JPEG, då går det att få med filnamnet. Gå in i printmodulen, välj Overlays - Photo Info och välj "Filename". Ställ in önskad fontsize. Då kommer filnamanet med. Under Print Job, välj Print to jpeg.

Tyvärr är ju resultatet inte så snyggt med en vit blaffa i kanten, men det fyller ju funktionen du är ute efter.

God natt!

Mvh
Anders

Kör Linux själv men detta borde fungera i Windows (har inte testat och klockan är efter midnatt, men kan rätta imorgon om det inte fungerar):

1. Tanka hem och installera Imagemagick: http://www.imagemagick.org/download/binaries/ImageMagick-6.4.3-10-Q16-windows-dll.exe

2. Öppna anteckningar och klistra in följande text:

@echo off
cd c:\bildmapp
for %%f in (*.jpg) do convert %%f -pointsize 20 -draw "gravity southeast fill black text 6,10 %%f fill white text 8,8 %%f" %%f

3. Spara som bild.bat på skrivbordet eller annan plats.

4. Skapa mappen c:\bildmapp och kopiera över alla önskade bilder (eller ändra raden som börjar med cd till önskad mapp.

Klicka på filen för att köra den.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar