Annons

Lägga till eget EXIF-fält

Produkter
(logga in för att koppla)

BME

Aktiv medlem
Vet någon om det är möjligt, och i så fall hur man gör, för att lägga till ett eget EXIF-fält till bilder i iMatch? Mer specifikt så vill jag bevara orginal-filnamnet i ett EXIF-fält innan jag döper om filen.

Om det inte går i iMatch så kanske någon kan tipsa om ett program som åstadkommer detta på ett smidigt sätt, dvs. det ska vara möjligt att göra operationen på många bilder samtidigt i någon form av "batch mode".

Tack på förhand,
Mårten

EDIT: Stavfel.

Senast ändrad:
Lägga till fält är nog lite vanskligt eftersom fälten i Exif har koder som berättar vilken tag det är. Att hitta på en "ny" kod kan innebära att andra program får problem med filerna. Men det kanske finns fält du kan utnyttja för detta?

IMatch har stöd för både Exif och Iptc och båda de har en hel del fält. Vill man använda andra program kan exempelvis PhotoStudio, exiftool eller exiv2 vara praktiska för Exif och exiv2 och iTag för Iptc.

Enligt libexif ska det finnas en tag Document Name (0x010D) men jag hittar den inte omnämnd i någon av specifikationerna. Där nämns däremot en tag som kanske skulle gå att nyttja om man inte hittar något bättre, Image Description (0x010E).

Eftersom du har IMatch skulle jag fråga Mario i Photools supportforum, han har säkert stött på frågan tidigare och kan säkert peka dig i rätt riktning. Kanske har någon till och med redan gjort ett sådant skript till IMatch. Han är normalt väldigt snabb på att svara.

Tack Max.

Lägesrapport:
Svaret jag har fått så här långt rekommenderar att använda IPTC-fältet Object Name, en rekommendation jag även har sett på annat håll efter lite Google-sökningar.

... och så visade det sig då att ett sådant script följer med IMatch. Det heter Copy filename into IPTC record och återfinns, föga förvånande, under Scripting -> Scripts -> IPTC.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar