Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lägga till bilder i portfolion

Produkter
(logga in för att koppla)

avlsutad110823

Avslutat medlemskap
Hej

Måste påtala att funktionen lägga till bilder i portfolion inte fungera speciellt bra.
Detta är ju en betaltjänst att ha portfolio och jag hoppas nån tar tag i detta.

Lägg till 20-30 bilder tar en evighet, man måste ange kategori osv för varje enskild bild, det ärvs inte av albumet vad jag kan se, kan ha missat nått!!, men ett lågvattenmärke är väl att de kategorier man valt för albumet är förvalt!

Man ser inte ursprungsfilnamnet, det är extremt irriterande att man inte kan väja flera bilde ri ett svep, eller om det inte går, att sidan hoppar till en helt ointressant sida efter ok, de uppgifter man matat in kan väl vara kvar o man får trycka klar om man vill till en annan sida! Soretringen bilr dessutom inte uppladdningsordningen, detta har iofs fotosidan påtalat, men inte fixat ännu!

Detta suger rejält!!! då detta är motivet för skillnaden mellan silver o guld!

Priset för guld är ju vad en domän hos tex B-one kostar med 100MB fritt utrymme!

Roine, som just nu har laddat upp 46 bilder i en portfolio i en funktion som påminner om web:en absoluta barndom - ett par år o är rätt irriterad!

Roine, du har rätt i att bra Portfolio-funktioner är del i vad man betalar för - diskplats och webbserver kan man hyra billigt både här och där, och kan och vill man nu bygga webb själv så är kanske inte Portfolio något för en.

Men som IT-chef vet du också att system formas och förbättras löpande utifrån användarkrav. Vi har haft Portfoliosystemet igång ett år nu och det är första gången jag hör dessa specifika krav - och Fotosidans medlemmar brukar ju inte vara sena med att tycka till när något fungerar illa. Så det är ju inte så konstigt att de funktioner du eftersöker inte finns. Men naturligtvis lyssnar vi.

Som jag förstår är det primärt massuppladdningsfunktioner du saknar, och där kan vi säkert förbättra flödet en del. Att ha samma sida kvar efter Lagra tycker jag inte ger bra användbarhet - någon slags indikation på att data är lagrat bör finnas, och inom webbapplikationer är standard att man ivartfall kommer till en ny sida.

Men vad sägs om en "Lagra och sedan mata in ny"-knapp, till skillnad från dagens vanliga Lagra. Och den skulle då också kunna ta med sig valda kategorier och vissa andra fält till nyläget för nästa bild. OK?

Att kategorier skulle förväljas utifrån albumet tycker jag inte är självklart, det passar bara de som väljer att ordna sina bilder enligt motivkategorier - kanske vanligt, men inte praktiskt för alla.

"men ett lågvattenmärke är väl att de kategorier man valt för albumet är förvalt"
Vad menar du här? Att man inte kan skapa egna kategorier?

(Fn används inte ens kategorier för Portfolio-bilder någonstans, en framtida "bildbyrå"-funktion skulle dessutom utöka kategoriseringsmöjligheterna markant - den kategorisering vi har idag räcker inte helt, det vet vi)

Var och varför vill du se ursprungsfilnamnet?

Vad menar du med "välja flera bilder i ett svep"?

Jag lade på förslag för ca 1 år sedan om att använda ett system som ex, expert eller något annat framkallningsbolag med att ladda upp filer.

Colormailer har en klient som man enkelt laddar upp flera filer i samma stöt..

Mitt förslag verkade inte göra något större framsteg. Trots att jag tycker att det är hyffsat.

En annan "bugg" jag märke nu när jag inte valde att förnya mitt guldmedlemskap är att det inte går att editera/redigera mina publika länkar som ligger på min "fotosida"

/Adam

Hej Crister

I grunden är vi eniga, helt klart.

Men några saker måste väl ända vara givna:
1. Skapar jag ett album, vill jag ev ha möjligheten att ladda upp mer än en bild i ett svep (dvs få en brovser typ dem Adam skrev om nyss, där jag markerar flera filer i min dator och sedan laddar upp, om inte så vill man se ursprungsfilnamnet så man inte tappar bort sig i listan över vad ladda upp.
Den saken löses automatiskt om man kan välja flera på en gång.

Som en följd av att man inte kan välja mer än en bild o man tappar alla kategorival skrev jag att jag vill ha kvar samma sidas innehåll så jag kan ändra rubrik o välja ny fil, nu kan man kringå detta genom att backa i explorern om man inte rört nån annan knapp.

2. Albumets kategoriurval bör gälla om jag inte överstyr det med andra val för bilden, där backar jag inte, det blir ju ännu mer aktuellt om man kan väja fler bilder. Denna fråga har varit uppe tidigare i annan skepnad där medlemmar påpekat att kategorierna inte är rätt hos många medlemmar!

Men i grunden är detta brus med tanke på hur bra fotosidan funkar, men som + värde för guldmedlemskap mot silver är det en faktor, säkert inte avgörande, men ändå en av de faktorer som gör att guld e guld värt!

PS
Är inte IT chef, ännu värre, utveckligschef på företaget, så jag har full förståelse för din sits o jag beudrar er insats mot vad vi betalar för de tjänster vi får!
DS

Att köpa in och integrera färdiga bildsystem som Adam föreslår blir för komplext (och dyrt, de är inte gratis) - dessutom har vi ju redan det mesta de systemen bidrar med, då lägger vi hellre krut på att förädla det vi har.

Ja en uppladdningsklient vore trevligt, men att utveckla en sådan som både funkar på Mac, PC och Linux har vi hittills bedömt bli för kostsamt.

Ett webbformulär med plats för uppladdning av flera filer (samt deras titel, beskrivning etc) låter sig förståss göras, men det blir tyvärr felkänsligt - din webbläsare kommer ändå göra en fet överföring av allt på en gång, och stoppar det i mitten någonstans har man förlorat en massa tid.

Ang att ta kategorival från album; vad tycker "ni andra"? Det är en "tårtbit" att fixa till rent tekniskt, men blir det bra? Skulle det bara gälla Portfolio isåfall eller generellt?

(Bokmärkensbuggen är nu fixad; bokmärken ingår i Brons och visas nu inte för de som åter är grundmedlemmar)

Hej

Helt enig. Men har du sett cgpro, mailprogrammet, den har flera ladda upp rader, dvs ingen klient.
Har även sett framkallningssidor som först frågar efter antal bilder, sedan skapar den så många ladda upp rader.

Ang kategori från albumet så är det ju inte aktuellt som du frågar, det är ju aktuellt om man ladda rupp flera bilder till ett o samma album vid samma tidpunkt, att default är albumets egenskaper förvalda, sedan kan man ändra i redigera om man vill.

Tackar för ytterligare en ett snabbt svar!

Roine

Jag är inte familjär med cgpro så jag inte kommentera på hur det är gjort/hur bra det funkar.

Visst går det göra sådana formulär, jag förklarade bara nackdelen med den tekniken. En användare som skapar ett formulär med 40 bilder - fyller i alla titlar, beskrivningar etc och skickar iväg för att sedan få en avbruten förbindelse sent i överföringen blir inte glad - webbläsaren kan dessutom tappa bort allt man fyllt i i formuläret när man gör "Backa" för att prova igen, och då är det bara att börja om...

Eller menade du att man bara för över filerna och sedan går runt och sätter titel och beskrivning odyl per bild (+ ev andra uppgifter)?

Man har väldigt liten kontroll över hur webbläsaren sköter filöverföring via formulär och det är svårt att göra det riktigt bra och feltolerant - det är därför det utvecklats speciella klienter.

Jag tror en "Lagra, till nästa..."-knapp skulle räcka långt innan vi kan ha en riktig klient. Den lagrar, och leder sedan till en ny inmatningssida med alla fält (kanske inte titel och beskrivning) ifyllda redan, samt rätt album valt. Man har alltså bara att bläddra fram (eller klistra) in ett filnamn, skriva titel och beskrivning och sedan "Lagra, till nästa..."

clindh skrev:
Jag tror en "Lagra, till nästa..."-knapp skulle räcka långt innan vi kan ha en riktig klient. Den lagrar, och leder sedan till en ny inmatningssida med alla fält (kanske inte titel och beskrivning) ifyllda redan, samt rätt album valt. Man har alltså bara att bläddra fram (eller klistra) in ett filnamn, skriva titel och beskrivning och sedan "Lagra, till nästa..."

Då funkar Back i webklienten bra :)

Varför inte lägga på prov med att ha ex 5 inmatningsfält??

kommer inte på vad det heter just nu. men någon typ av detta kanske?

Bilagor

• meny.gif
    meny.gif
    2.4 KB · Visningar: 206
Men vad vinner man i tid på att bara ha ett formulär med flera filfält? Då får man ju ändå bläddra runt i sitt album för att skriva in titlar och ev beskrivning mfl fölt efter uppladdningen. Titel är ju ivartfall ett tvingande fält så det måste sättas.

Hej Christer

JAg förstår din argumentering, men det suger regält att ladda upp många bilder. Så målet med mitt inlägg är att hitta förslag på hur förbättra.

Ni har ju lyckats hittentills bra med de saker som debatterats och suger ni ett kort tag på detta så kommer det nått förutsätter jag.

Kvar står att skall en medlem skapa o underhålla en meningsfull portfolio så är ju användarvänligheten en sak, oim inte den viktigaste, så viktig. Den viktigaste är ju att man får besökare som tar del av det man vill visa.

Roine

Jag säger inte emot dig Roine, jag försöker bara hitta det smidigaste sättet om vi nu skall införa en förbättring. En uppladdningsklient ligger tyvärr långt bort pga kostnader och komplexitet.

Om det underlättar för er med ett formulär med 10, 20, 30 filfält bara, som skapar titellösa bilder i valt album, så fixar vi det tämligen enkelt. Jag kan dock inte riktigt förstå var tidsbesparingen ligger då - vill man inte skriva titel och beskrivning mm för varje bild?

Beskriv gärna ert "drömsystem" i lite mer detalj, så jag förstår vad man är ute efter.

Hej

Jag förstår din situation, men jag kan tänka mig följande skulle ha underlättat.

Förutsättningar för senariet
============================
Att man skapar ett nytt album av typen portfolio, dvs man skall i ett svep ladda upp x bilder där x är stort, >=5 bilder

Att albumet är homogent, dvs har samma budskap, typ av bilder.

Arbetssätt
==========
1. Man anger vad för kategorier sov som skall gälla för bilderna och anger även hur många bilder

2. Du skapar en sida med så många ladda uppknappar som behövs, typ som Adam klistrade in en bild på samt ett fält för rubriken bör finnas också! Då har jag alla bilder klara för uppladdning o namnsatta i ett svep med grundkategorierna valda!

3. Man väljer dessa bilder, en o en med ladaknappen som idag, för då ser man att man får med alla o inga dubletter

4. Vid OK så körs uppladdningen.

Vore då bra om de default fick 10, 20, 30 osv som sorteringsnyckel i den ordningen man vald ut dem

Därefter
====================
Så får man i redigera sätta andra egenskaper på de bilder man vill i redigera, det funkar ju bra idag.

Kan detta vara en väg?

Roine

En annan sak med portfolion: jag har försökt "Reada The F*****g Manual" men ingenstans står det hur man döljer sin portfolio igen. Bytte i går det föreslagna domännamnet och vips blev den allmänt synlig. Kan man verkligen inte dölja den igen (alltså bort från min profilsida och inte dyka upp i portfoliolistning och slumpvis valda portfolios)? Jag har inte planerat att göra den tillgänglig än på flera månader...

Jag brukar trycka på back-knappen. Då behåller webbläsaren alla val jag har gjort. På så sätt är det bara att ladda upp en ny bild.

Jag gillar ITPC-impleteringen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar