Annons

Lägga till all yta innesluten av nuvarande markering?

Produkter
(logga in för att koppla)

Nioreh

Medlem
Hej, jag har försökt på en uppsjö av olika sätt och google hjälper mig inte heller så kanske finns det någon med mer kunskaper här som kan hjälpa mig.

Jag söker en funktion i ps som ska lägga till all yta innesluten av min nuvarande markering.

Säg att jag tex markerat en åtta med wanden, då får jag två stycken omarkerade öar. Jag vill ha en funktion som (utan manuell handpåläggning, det ska vara macrokompatibelt) lägger till (eller markerar) endast inneslutna öarna.

När jag frågat på annat håll börjar folk tipsa om select inverse vilket inte fungerar eftersom du även markerar området utanför eller div metoder för att lägga till markering med shift+klick vilket inte heller är relevant eftersom det ska vara applicerbart med macro på olika bilder. (Det är shift-klickandet jag vill slippa..)
 
Det är en jäkla omväg och jag vet inte om det är makrovänligt men kan du göra selection till en path och välja rätt läge för den. Intersect, exclude eller vad det blir. Sen tillbaks selection from path typ.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.