Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Läckande UV hus

Produkter
(logga in för att koppla)

junglebum

Aktiv medlem
Mitt Fantasea UV hus FD-70 har börjat läcka (http://www.digifish.nl/en/reviews/fd70.html)

En av skenorna för bottenplattan har knäckts vid skruven, så skruven har åkt på sniskan och som följd läcker det in vatten.

Jag har kontaktat Fantasea för att se om de har några reservdelar men de svarar inte.

Jag har nu plockat bort skenorna och tänkte kapa av dem så att de inte når fram till skruvarna. Problemet är då att skruvarna sticker upp en bit. Min idé är att sätta en O-ring där. Kommer det att funka? Sen undrar jag om någon vet vart man kan beställa silikon för att tätat extra med?

Mitt Fantasea UV hus FD-70 har börjat läcka (http://www.digifish.nl/en/reviews/fd70.html)

En av skenorna för bottenplattan har knäckts vid skruven, så skruven har åkt på sniskan och som följd läcker det in vatten.

Jag har kontaktat Fantasea för att se om de har några reservdelar men de svarar inte.

Jag har nu plockat bort skenorna och tänkte kapa av dem så att de inte når fram till skruvarna. Problemet är då att skruvarna sticker upp en bit. Min idé är att sätta en O-ring där. Kommer det att funka? Sen undrar jag om någon vet vart man kan beställa silikon för att tätat extra med?

Silicon - vanlig byggmarknad.

Om du tar lite närbilder på vad du menar så blir det lättare. Just nu är det väl osäkert för att jag ska våga ge några råd. Två frågor dock:

Har själva plastskalet spruckit?
Vil du ha silikonlim för att laga skalet, eller silikon för att smörja o-ringen? Det allt annat än säkert att vanligt byggsilikon fungerar om du vill laga skalet. Flera av uv-skalen är gjorda i plaster som inte silikon fäster tillräckligt bra på.

Om du menar silkonfett för att täta med så är det ju en helt annan sak. Då är det o-ringens material som avgör vilket fett du ska ha.

Bilder

Jag ska lägga upp lite bilder
Främst hade jag tänkt att använda silikonet för att smörja o-ringen. Skalet i sig skälv är helt utan det är en skena som är fast skruvad i skalet som är av. Den skenan sitter fast m två skruvar och det är i fasningen för skruvarna som skenan gått av. Detta ledde till att en av skruvarna inte slöt tätt och huset läcker.

Men som sagt bilder kommer imorn.

Främst hade jag tänkt att använda silikonet för att smörja o-ringen.

Skönt att skalet är helt.

Fett till o-ringen beror på vad o-ringen är gjord av. Antingen är ringen av silikon eller inte och då ska du smörja med silikonfett eller absolut inte. Jag vet inte vilket alternativ som är rätt och vilket som är fel, då jag fegat mig och bara använt tillverkarens fett. Du bör ta reda på vilket du ska använda, då fel fett kan leda till att o-ringen ändrar storlek och då går det åt pipsvängen ordentligt. Så byggvaruhuset är nog inget bra alternativ.

Å andra sidan är det ju inga mängder som ska användas, så hur man än gör blir det inte dyrt. Jag använder 1ml-tuber till mina Ikeliteprylar. Under en dykresa på två veckor där jag smörjer prylarna varje kväll går det åt drygt en halv förpackning. Alltså ungefär 0,05 ml per gång jag smörjer både stora o-ringen till bakstycket och den till porten.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar