Annons

Kyssen suddig.....

Produkter
(logga in för att koppla)

Bx3mE

Aktiv medlem
Hej allihopa... Jag är en glad amatör som just kommer tillbaka från ett bröllop där jag blev ombedd att ta lite bilder. Paret vet om att jag är låååångt ifrån proffs så det är inget problem i att det saknas lite viktiga bilder med jag känner att det är en bild jag absolut ville få bra. - men nervositeten tog mig med storm...

Jag kom just hem och tittar på bilderna och det mesta ser jättebra ut dock bytte jag grepp på kameran som jag planerat att göra inför kyssen men måste kommit åt fel knapp och blir av med alla inställningar samt Raw och får bara jpg. Katastrofen är ett faktum. Bilden är suddig och felexponerad och fel allt. Har ni några bra tips på hur jag kan rädda denna för paret viktiga bild?

Då vi inte diskuterat något kring hantering av bilderna och jag respekterar parets önskningar laddar jag bara upp en crop på brudgummens öra där katastrofen syns..

Tips mottages tacksamt!!

Bilagor

• Untitled-1.png
    Untitled-1.png
    63.9 KB · Visningar: 1,248
Ojojoj - Jag har inte gjort så mycket svartvitt men det känns som magi!!! Jag tror att jag kommit halvvägs med denna!! Det gjorde enorm skildnad... Nu går den att använda! 1-0 till Fotosidan vs suddiga bilder... Finns det fler tips? vore kul att kunna ha en version i färg med...

Svårt att se med det lilla utsnittet men jag tycker det ser ut att vara i fokus, bara rejält brusigt.

Jag skulle köra in den i lightroom och helt enkelt bara leka med brusreduceringsreglagen, jag tycker man kan komma undan med rätt stora justeringar även med en jpg i botten.

Jag hittade en plugin till APS som gör ett riktigt bra jobb... InFocus.... Fungerar bäst om jag tar ner upplösningen till 1920... Jag har nu "räddat" 20-talet bilder!! :)

Ett bra tips i all sin enkelhet är att skala ned bilderna till den storlek de är tänkta att visas i (på skärmen) eller skriva ut dem i lagom storlek. Ofta är bilder som känns katastrofala i skala 1:1 på skärmen fullt acceptabla i mindre storlek :)
... särskilt för ett otränat öga.

Dra upp Kornigheten!

Hej! Jag skulle dra upp kornigheten i bilden och behålla den i färg. Blir som ett trolleri ska du se;)
Detta går lätt att göra om du använder dig av Lightroom eller PS.

Lycka till!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar