Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kyla och dåligt väder!

Produkter
(logga in för att koppla)

at1981

Aktiv medlem
Hejsan!

Jag har en Nikon D800E och jag undrar om det finns några tillbehör för att skydda kameran om den behöver användas utomhus vid kyla eller dåligt väder som t.ex. regn eller snöstorm.

Skall man t.ex. fånga stjärnornas ljus krävs det klart väder och då är det ofta kallt ute också. När det gäller väder så kanske det dyker upp något man vill få på bild också nå´n gång.

Tänkte nå´n form av anpassad skyddsväska som är värmeisolerande och vädertålig så att kameran kan ligga i väskan och att man kan använda den ändå genom speciella små öppningar i väskan så objektivet kan sticka ut och att man kan komma åt kamerans knappar.

MVH Alexander T !!

Av erfarenhet vet jag att det enda på en kamera som inte tål -50 grader är batteriet, det tar slut väldigt fort men när man laddat upp det igen är det precis som vanligt. Displayerna blir sega och nästan oanvändbara när det blir riktigt kallt, men så fort kameran blir varm igen blir de som vanligt. Är du ändå orolig kan du köpa såna små kemiska handvärmare och tejpa fast under kameran och objektivet.

Det gäller allt från Nikon D3000, D200, D300, Canon 20D, 5D 1, 5D 2 och en hel del andra modeller plus oräkneliga kompaktkameror som användes obehindrat när jag var på Sydpolen och jobbade.

finns ju olika former av regnskydd i alla fall.. man kan ju vaddera dom själv med lite McGyver-skills, sen finns det handvärmare på cyberphoto som man kan slänga in i sitt vadderade regnskydd :p

För att hålla batterier varma när man är ute med sin kamera ska man ha dom i en ficka nära inpå korppen och bara stoppa i dom i kameran när ett foto ska tas :)

Lite bildbevis :)

Som sagt, batterierna måste man hålla varma i fickan. I -20 och kallare håller ett batteri i ca 30-45 minuter, i stort sett oavsett hur mycket man använder det.

Bilagor

• _RHJ0275.jpg
    _RHJ0275.jpg
    15.1 KB · Visningar: 537
  • _RHJ0262.jpg
    _RHJ0262.jpg
    15.8 KB · Visningar: 537
Hur löste ni problemen med kondens på kameror mm? Någongång togs väl kamerorna in i värmen? Det handlar ju i ditt fall om extrem kyla.

Hur löste ni problemen med kondens på kameror mm? Någongång togs väl kamerorna in i värmen? Det handlar ju i ditt fall om extrem kyla.

Den kalla luften ute är torr, mycket torr. När det är mycket kallt innehåller den praktiskt taget inget vatten alls. Om man stoppar in kameran i en plastpåse när man är ute, försluter med klämma eller på annat lämpligt sätt, och sedan tar in den, kommer all kondens att hamna utanpå plastpåsen, eftersom vattnet kommer från den varma inneluften. Inne i påsen blir det ingen kondens, och kameran har antagit rumstemperatur efter omkring en timme.

Mindre extremt än plastpåsen är att bara stoppa ner kameran i väskan, men då tar det längre tid tills den blir varm, och det kan också krypa in fukt, eftersom fukten vandrar mot kalla föremål. Men om det inte är sträng kyla kan det vara tillräckligt att bara ha kameran i väskan när man går in.

Jag hade oftast en hardcase som jag la allting i när jag gick in. Minneskortet plockade jag ur ute så att jag inte skulle behöva öppna väskan.

Å andra sidan, vissa gånger tog jag bara in grejerna och det var inga bekymmer alls med det heller.

Jag hade oftast en hardcase som jag la allting i när jag gick in. Minneskortet plockade jag ur ute så att jag inte skulle behöva öppna väskan.

Å andra sidan, vissa gånger tog jag bara in grejerna och det var inga bekymmer alls med det heller.

Det funkar alltså bra även under extrema förhållanden. Det är också det sätt som jag lärde mej av en fotograf för över 50 år sedan. Att använda plastpåse som Urban skriver funkar ju också bra och gör nog att uppvärmningen av kameran går lite fortare eftersom det inte finns någon isolerande stoppning som hindrar uppvärmningen.

Bara som en liten fotnot är det inte att fukten vandrar mot kalla föremål som orsakar kondens. Luftens förmåga att ta upp vatten är beroende av temperatur och tryck. När man tar in ett kallt föremål in i värmen kommer luften kring föremålet kylas ner till den grad att gränsen för hur mycket vatten luftens kan ta upp passeras. Detta innebär att luften kommer släppa ifrån sig vatten tills den inte längre är övermättad.

Det kanske kan tyckas vara en onödig skillnad men det påverkar hur man skyddar mot kondens. Eftersom luften i plastpåsen består av torr kall luft som istället värms upp kommer den istället för att släppa ifrån sig vatten kan luften potentiell suga åt sig vatten.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar