Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kvittrande läte från sensorrengöringen 60D

Produkter
(logga in för att koppla)

Chris v.B

Avslutat medlemskap
Hejsan!
Har en 60D som ger ifrån sig två "kvittrande" läten när den automatiska sensorrengöringen aktiveras när man sätter på eller stänger av kameran. Kan inte minnas att ljuden fanns där när kameran var ny för 1.5 månad sedan. Är det någon mer EOS 60D ägare som kan bekräfta ljuden?
Då jag oxå fått rengöra sensorn p.g.a lite damm så undrar jag om den funkar, tittar man in i kameran när objektivet är avtaget hör man bara ljudet men kan inte se att något händer, men det kanske man heller inte skall kunna.
Mina bägge tidigare 400D o 450D har inte detta läte.
Någon som känner igen det? Mailade Canon som sa att det kan finnas ett "visst" ljud, men att det mer eller mindre plötsligt dök upp tycker jag är lite underligt.

//Chris
 
När jag sätter på och stänger av min så hör man 2st låga "pip/kvitter" toner för någon tiondels sekund... Vet inte hur högt ditt låter, men hos mig är det inget jag tycker låter onormalt i alla fall.
Jag har förvisso inte någon tidigare modell att jämföra med!
 
Har varit så från dag ett på min 60D. Två efterföljande "kvittrande" toner som hörs mycket svagt. Inomhus i ett tyst rum kan jag höra det på en meters håll, men ute på stan behöver jag lägga örat emot. Min gissning är att du antingen varit i en lite bullrigare miljö när du använt kameran tidigare, eller att du varit så fokuserad på andra aspekter av din nya leksak att du inte tänkt på ljudet förrän nu när nyhetens behag börjar lägga sig.

Om jag inte blivit felinformerad så sker rengöringen genom att en elektrisk ladning stöter ifrån sig dammet. Det finns därmed inga rörliga delar att se. Om jag fortsätter att gissa, så gissar jag att 400D/450D har en annan typ av dammrengöring.
 
Ja, ni har nog rätt bägge två. Pratade med Japanphoto (då jag ändå skulle in i ett annat ärende) två av tre i personalen hörde inte kvittret alls så det beror säkert på hur bra hörsel man har oxå. Det är även helt korrekt som du Daniel H skriver, 60D och 7D har en annan sorts rengöring än de tidigare 400/450.
Så summa summarum, ljudet är helt korrekt och skall finnas där (om man nu hör det)
Då kan man fortsätta njuta av denna underbara kamera som är en härlig uppgradering från mina tidigare 400 o 450D :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.