Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kvinnor i annonser för IT

Produkter
(logga in för att koppla)

mipert

Aktiv medlem
Att bildkommunikation är något som ligger mig varmt om hjärtat är ingen överdrift.

Hur bilder används för att annonsera är alltid intressant, tidigare startade jag denna tråd:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=35605&highlight=h%F6gskolor
om tjejer på omslagen till högskolors kataloger.

Nu har jag granskat platsannonser i Computer Sweden (gör det varje vecka) och sett hur ofta kvinnor förekommer i bild.

Av totalt 47 annonser, med eller utan bild, är fördelningen denna:

Bara kvinna i bild. 10 stycken.
Bara man i bild. 5 stycken.
Både kvinna/man i bild. 5 stycken.

Inytressant är att när både man och kvinna är i bild ser det ofta ut så här:

Bilagor

• namnlöst-3.jpg
    namnlöst-3.jpg
    33.7 KB · Visningar: 286
En gång när vi annonserade efter folk till jobbet (Hemska Företaget Bomber och Granater AB) så var bara minoriteter på bild (plus bild på ett fult flygplan och med tanke på hur många såna vi säljer så är det väl också att betrakta som minoritet). Dvs jag i egenskap av kvinna och min kollega i egenskap av Hong-kong-ian. Likadant med makens bolag (Stora konsultbolaget i Täby AB), mycket tjejer där med. Fast i fikarummet är de sällsynta:)

Kvinnor är vackra...
Minoriteter är politiskt korrekta...

Jämför då kvinnor ut minoritetsgrupper med oss medelålders vita västerländska begynnande gråhåriga män...

Min arbetsgivare är visserligen inget utpräglat IT-företag, men det ser likadant ut hos oss. Även vi har använt vår egen personal (inkl. några av våra konsulter som inte ens var anställda av oss :) ) som modeller, och i nästan alla bilder är det minst 50% kvinnor. Likt flera andra teknikföretag, är dock antalet anställda kvinnor klart mycket lägre.

Om man kan få del av arabiska oljepengar behöver man inte oroa sig för att reta några norrmän...

chajo skrev:
Likadant med makens bolag (Stora konsultbolaget i Täby AB), mycket tjejer där med. Fast i fikarummet är de sällsynta:)

Till och med så illa att vi använde tjejer som slutat sedan länge i marknadsförings- och rapportmaterial. ;-)

ANNONS