Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kvinnliga porträttfotografer...

Produkter
(logga in för att koppla)

Walle

Aktiv medlem
Har ett fotoalbum från sekelskiftet i min ägo.
Många av bilderna tycks vara tagna av kvinnliga fotografer, bland annat:
Ingeborg Dahlberg i Kungsör,
Hedvig Rosendahl, Drottninggatan 51 Stockholm Hulda Nyberg, Grefgatan 38 Stockholm
Maria Hallström, Södertälje
Anna Johnson, Lilla Vattugatan 22 Stockholm
Ebba Lindegren, Eskilstuna
och Amanda Johansson, Hornsgatan 54, Stockholm.

Och jag som trodde att fotografiyrket varit mansdominerat :)

Jag är ganska säker på att det är ett släktalbum.
Det svåra blir att försöka spåra släkten..har inga namn att gå efter.

Bilderna är i ganska gott skick! Trots deras ålder...(Ett fåtal bilder ser nyare ut, 30- 50-tal.

I början av fotohistorien var det många kvinnor som arbetade som fotografer. Tyvärr mest därför att det var ett lågstatusjobb.

Tack för den länken!!! Superbra! Där finns det chans att finna ut vilka personer som är på bilderna, och ifall de har några efterlevande släktingar.

Maria Hallström

Hej Christoffer!
Torekällbergets museum i Södertälje har vi Maria Hallströms fotoateljé rekonstruerad och ca 6000 glasplåtar + hennes sittningsbok i samlingarna. Vi arbetar som bäst med att digitalisera bilderna i vår databas och ca 1500 bilder är sökbara där.

Det var precis Mattias säger vanligt med kvinnliga fotografer vid förra sekelskiftet. Det var ett av få yrken där kvinnor kunde etablera sig och försörja sig själva då.

Museets databas och fotomuseet bokar man tid (hos mig eller kollega) om man vill besöka just nu,men till sommaren hoppas vi att ha miljöerna öppna.

Lite information om fotografen Maria Hallström:

Firmans officiella namn Hallströms Fotografi- Atelier
* Innehavarens fullständiga namn och födelse/död. (även kompanjoner) Maria Hallström var född 1859 i Överjärna och flyttade till Södertälje 1902. (För hennes död har vi inget datum, men det skall jag försöka att ta reda på ). Systern Johanna Magdalena , samt fotografibiträdet Rosa Maria Vennström, assisterade i ateljé och filialer.

* Etableringsort och datum Hon hade från 1908 sin atljé i Villa Albano, nuvarande korsningen Dalgatan/Villagatan. 1916 flyttade Hallströms Fotografi -Atelier till nya lokaler på Järnagatan 1, kvarteret Väduren i Södertälje. Ateljén var en takväning som fungerade både som bostad och ateljé.

* Verksamhetsperiod 1908-1924 i Södertälje

* Flyttat ifrån eller till 1924 till Uppsala rörelsen såldes till fotograf WiWan Ohlson i köpet ingick alla möbler, rekvisita och utrustning tillhörande fotografiateljen samt negativsamlingen.

* Övertagande av annans firma, vem och när Nej inte vad vi vet, däremot togs Marias firma och negativsamling över av en annan kvinnlig fotograf, se ovan.

* Filialer, var och etableringsdatum. I Tumba och Gnesta

Torekällbergets museum förvärvade dödsboet efter Wiwan Ohlson (död 1974) och ateljén finns nu delvis rekonstruerad i Fotomuseet på området. Här finns även Hallströms sittningsböcker från 1916-1917 samt en del övriga papper från rörelsen.

Källa Gelotte Terthu, FOTOMUSEET Torekällberget , Södertälje Kulturnämnd, 1987, (skrift på 32sidor) samt museets arkiv och föremål.

mvh
Ulrika Hoffman, arbetsledare, för digitaliseringen på Torekällberget

I början av fotohistorien var det många kvinnor som arbetade som fotografer. Tyvärr mest därför att det var ett lågstatusjobb.

Jag skulle snarare vilja säga att det var ett av de få hedervärda yrken en kvinna kunde försörja sej på för 100 år sedan och det gällde alldeles särskilt om hon var ensamstående. Många blev väldigt skickliga och noggranna, därför kan vi se deras bilder än i dag.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar