Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kvick hjälp sökes ang stativ

Produkter
(logga in för att koppla)

SunKi

Aktiv medlem
Hej!
Är ute efter lite snabba tips, jag ska köpa ett stativ till min flickvän, jag är inte insatt eller kunnig ang fotografi.. hon har just köpt en EOS 300. Tänkte på ett Manfrotto Stativ 055 PROB. Kostar 975:- - Min.höjd: 11cm Max.höjd:176cm
- Vikt: 2.40 Kg.

Vad tror ni om detta stativ? Vet att det självklart finns bättre, men det är runt 1000:- jag hade tänkt att lägga på ett stativ..

Andra frågan är, om jag köper stativet, behöver jag några andra tillbehör till stativet för att det ska fungera?

länk: http://www.scandinavianphoto.se/product/item.asp?itemid=21006

Eller behöver man ett kamerahuvud också?
Passar alla kamerahuvuden till alla kameror?
Skulle uppskatta om någon kunde ta en kik på vad scandinavianphoto har för utbud på kamerahuvuden och berätta vilket det är jag ska ja (om jag nu måste ha ett kamerahuvud)

Edit: om jag måste ha kamerahuvud, kan jag välja en kul-led ist för kamerahuvud? är rätt fattig, så jag kommer helst så billigt undan som möjligt... men köper inte det billigaste om det verkligen är skit som man inte kan använda. (Min flickvän är väldigt mycket amatörfotograf som köpte sin kamera för några dagar sedan, ska fota med upp till 300mm´s brännvidd). Jag förstår ju om vissa mer eller mindre proffs här tycker att sakerna är jävligt B.
Tack på förhand

Edit2: Kameraplatta, vad är det bra för? Behöver jag en sån? :)

/En förvirrad nybörjare
 
Senast ändrad:
Ja antingen det eller lillebror Manfrotto 190, som är några hekto lättare och mindre. Stativen säljs ofta utan huvud eller i paket med huvud.

Det brukar hamna på runt 1500:-

Annars finns det alltid lättviktsstativ typ Velbon som säljs koplett med huvud, men deras enda fördel är vikten.

Tycker du ska välja ett huvud som har ändelsen RC som står för Quickrelease, vilket innebär att du fster en platta på kameran som du sen bara snäpper fast på stativet.

Kulled 308RC eller huvud 141RC är bra val.
 
Ok, trodde att mer vikt var bättre, iaf när det gäller funktionalitet?

Vilket stativ menar du är lillebror 190?
Mini classic 190 eller mini pro 190?

Jag vill nog att det ska gå att sänka rätt djupt, för möjliga makrofoton, räcker 16 cm över marken eller måste det gå ända ner?

Passar alla kul-leder eller kamerahuvud som finns på sidan till en EOS 300?


Om man nu ändå måste köpa ett huvud till så blev jag lite sugen på Manfrotto Stativ 055 Jubileums utgåva Kit, levereras med 055 stativ, 141 RC, Benvärmare, Spikfötter och gummifötter, väska, bärrem. för 1595:-
Det verkar väl rätt så vettigt?
Om nu 055:an är ett ok stativ.


Dock så verkar det inte stå några specs för just det stativet: http://www.scandinavianphoto.se/product/item.asp?itemid=1816

Vad kan det vara? Viktigt för mig är alltså att minihöjden ska vara låg. Och det skall vara någorlunda stabilt.

Vad är det som är fördel med kul-led jämfört med huvud? Är det väldigt viktigt med led? Eller kan man lika gärna köpa huvud?
 
Senast ändrad:
Ingen som kan hjälpa?
Är dessvärre rätt bråttom med att beställa, ska helst göra det ikväll.. eftersom hon fyller år snart, och det måste hinna skickas..
 
Eller, ska jag välja ett Manfrotto Stativ 055 Nat tracker 2 Grönt Med 128RC, Levereras med;
Manfrotto 128 RC, Benvärmare, spikfötter/gummifötter, rem i djungelutförande.

Det stativet har en minihöjd på 8 centimeter, då vet jag ju iaf vad jag får. Har ju ingen aning om specs på Jubileumskittet med 055:an. Eller kan man gissa att det är typ samma stativ, förutom att "Nat tracker 2 grönt" är typ någon jungelversion?

USCH va jobbigt :)

http://www.scandinavianphoto.se/product/item.asp?itemid=5339

Å andra sidan får man inte med någon väska till Nat tracker, kanske är mindre viktigt?
 
Hej, angående marknära makro så kan man på 055 PROB sätta "pelaren" liggande, vilket för mig har varit riktigt bra då det i kombination med en kulled (t.ex. 308RC) går att få kameran att nästan stå på marken.
// Robert
 
Väska till stativ tycker jag är helt onödigt. Sen är det en smaksak om man vill ha ett militärgrönt eller svart. Om det endast är färgen och väskan som skiljer skulle jag köpa svart.

Jag tror att både paketen är kalaspaket och storsäljare. Men ring och kolla innan du beställer exakt vad som gäller för makrofotografering (ex om mittstolpen är delbar).
 
Ok, tack för svaren.. men det verkar nog bli ett sånt där jubileums-kit.. verkar mest prisvärt.. frågan är bara vad statsen på stativet är, har tokletat på tillverkarens hemsida men det går fasiken inte att ta reda på vad det är för stativ och vilka specs det har, är mest intresserad av hur lågt det går..
 
David: ok, tack för åsikterna ang paketen. Eftersom jag inte är så insatt direkt, hur fungerar det med delbar mittstolpe? Är det ett krav för att kunna ta ner stativet i marknivå och därmed makrofotografering?

Det jag hört innan är bara att man ska se till att det går att ställa stativet lågt.
Det kanske inte är fullständiga uppgifter?

Tack än en gång för svaren, kan inte somna förrens jag fått svar på mina frågor dessvärre, försökte sova, men det gick inte så nu sitter jag här igen, trots att man kanske borde sussa :)


Edit: hittade btw svar på Nature-stativet ang mittstolpen på tillverkarens hemsida: "low angle adapter built in the centre column for ground level shots."
 
Senast ändrad:
På manfrottos stativ sitter det en "klämma" överst på varje stativben. Denna klämma kan öppnas och därmed vinkla upp benen och få stativet att gå ner i spagat. Men, eftersom mittstolpen är i sitt nedre läge så sticker ju den ut en bit nertill och den kommer därför att ta emot innan du får ner stativhuvudet precis ovanför marken. Vissa stolpar är delbar, dvs man kan dela på dem precis under stativhuvudet mha stolpen är gängad. På mitt Gitzo stativ kan jag inte dela stolpen, alltså kommer jag inte ända ner, vilket är lite retfullt.

Om Naturevarianten gör skäl för sitt namn så tror jag stolpen är gängad. Men jag undrar om inte detta är standard på nästan alla manfrotto (som för övrigt är riktigt fina stativ)
 
Tack än en gång, nu har jag fått bra svar på mina frågor, och hoppas att jag nu kan somna. Ska ringa dem imorgon och undersöka om det är delbar stolpe på Jubileumskittet, är det det så är slår jag nog till. Är det inte det så får det bli Naturepaketet.

Tack än en gång så mycket, är tok-glad för att jag hittat denna sida, med sitt underbara forum med alla kunniga hjälpsamma människor.


Edit: Konstigt nog så står det ju på naturestativet att lägsta höjd är 8 centimeter, det är väl inte riktigt ner till marken? eller det kanske räknas som det?
 
Senast ändrad:
Du har kanske redan beställt stativet men jag rekommenderar varmt 055:an Nat. Däremot är 128:an ett kasst huvud. Köp 308:an i stället. Sedan vill jag skicka en varning angående klämmorna som David beskriver - det gör, mycket ont, att klämmas sig i dem;)
 
Mittpelaren är inte gängad på manfrotto, utan sitter fastspänd med en handskruv, bara att lossa den och dra upp mittpelaren, sen har manfrotto en extra platta i botten på mittpelaren som man sätter i mittpelarens hål. Detta innebär att du kan montera kulleden eller huvudet direkt på stativets bas, utan att något sticker ut under stativet. Såhär är det åtminstone på manfrottos 190 Modeller.. förmodligen då även på 055.
 
På 055:an sitter den inte fast med en handskruv utan med en anordning alla tältpinne. En knapp som går igenom det yttre röret och som man trycker in för att separera dessa.
 
Jaja..den ja.. men inte mittpelaren.. kanske var jag otydlig..men mittpelaren sitter väl inte fast med en "tältpinnesmojäng" då blir det ju lite svårt att reglera höjden på mittpelaren...
 
Köpte nyligen ett 190 PRO + kulled 308 RC. Är mycket nöjd.
Även på detta stativ går det att ta loss mittpelaren och sätta den horisontellt för att ta "låga" bilder. Det väger några hg mindre än 055.

/Henrik
 
Det blev 055:an med jubileumskittet.. Den hade ungefär samma specs som Nature, liiite lättare, några hundra gram tror jag. Men lägsta höjd 8 cm, och löstagbar mittpelare..

Bestämde mig för kamerahuvud, och inte kul-led. Får se hur det blir, det går ju alltid att köpa en kul-led senare..

Jag har btw inte förstått än om det verkligen passar till en EOS 300... *hoppas hoppas*

:)

Tack än en gång för hjälpen att bestämma mig.
 
Jeppe skrev:
Jaja..den ja.. men inte mittpelaren.. kanske var jag otydlig..men mittpelaren sitter väl inte fast med en "tältpinnesmojäng" då blir det ju lite svårt att reglera höjden på mittpelaren...


Visst är det så, jag är inte helt vaken jag heller ...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.