Annons

Kvalitetsskillnader på paraply?

Produkter
(logga in för att koppla)

jennyfer

Medlem
Hej!

Jag skulle vilja komplettera min utrustning med ett eller två paraplyer, men har inte särskilt bra koll på hur stora skillnader det är i kvalitet på olika paraplyer. Jag har börjat fota rätt mycket, men är fortfarande rätt ny på detta. Jag funderar på ett transparent paraply och ett silverfärgat (eller ev. vitt). Är det värt att hålla sig till de kända märkena? Är jag dumsnål om jag budar på no-name-paraplyer på Tradera? Kommer jag att märka någon större skillnad? Å ena sidan vill ajg inte lägga ut alltför mycket pengar på detta men å andra sidan så blir det ännu dyrare om man köper produkter som man sedan ändå inte är nöjd med.

Jag har en D90 med ett par olika objektiv, extern blixt (SB-600), reflexskärm, stativ. Någon som kan ge mig lite tips och gärna exempel på vilka paraplyer med tillbehör som kan vara intressanta? Just nu blir det mycket bebis- och barnfoton, men även porträtt av kompisar. En del helkroppsporträtt, men det är framför allt för ansikte & bebisporträtt som jag vill att det ska passa till - jag antar att det har betydelse för storleken på paraplyerna?

Tackar på förhand!
Jenny

Oavsett märke så tror jag att alla paraplyer är rätt körda om de går i backen uppfällda och på stativ. Du kan ju testa att köpa ett no-name och känna på kvaliten.

Ju större paraply, desto mjukare ljus kan du få.

/Johan

Oavsett märke så tror jag att alla paraplyer är rätt körda om de går i backen uppfällda och på stativ. Du kan ju testa att köpa ett no-name och känna på kvaliten.

Ju större paraply, desto mjukare ljus kan du få.

/Johan

Tack för svaret! Jag ska försöka undvika att slå dem i backen. ;)

Är det någon skillnad i hur bra ett silvrigt reflekterar eller är det likvärdigt? Vilken storlek kan vara lämpligt att börja med? Jag funderar på ett 80 cm, låter det rimligt?

Tack för svaret! Jag ska försöka undvika att slå dem i backen. ;)

Är det någon skillnad i hur bra ett silvrigt reflekterar eller är det likvärdigt? Vilken storlek kan vara lämpligt att börja med? Jag funderar på ett 80 cm, låter det rimligt?

Ett silverparaply skickar tillbaka ett mera kontrastrikt ljus än ett vitt, jag hörde någon kalla ljuset för "krispigt". 80 cm är ganska standard vad gäller storlek. Du kan testa att göra ett transparent paraply som ger dig möjligheten att slå blixten genom paraplyet och att använda det som ett vanligt.

Slår du blixten genom ett sådant paraply kan du placera ljuskällan närmare motivet, och få ett ännu mjukare ljus.

/Johan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar