Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kvalitetsförlust med RAW i PS?

Produkter
(logga in för att koppla)

tobka

Medlem
Hej!

Har varit mycket nöjd med den nya RAW-konventeraren i PS, tycker det har varit skönt att endast behöva använda ett program. Men satt häromdagen och använde blanda-kanaler för att göra om en bild till S/V, främst genom att förstärka den blå kanalen, och fick då se mycket fula artefakter. Testade samma bild med Capture 1 Pro med mycket bättre resultat, vilket för mig var förvånande. Är det så att C1 är bättre än PS eller är det jag som har missat nått? Bifogar en bild för att visa vad jag menar, märk dock att detta endast visar den blå kanalen.
 

Bilagor

  • raw.jpg
    raw.jpg
    43.9 KB · Visningar: 219
Det ser ut som om du klippt för abrupt på skuggsidan. Hur ser histogrammet för blåkanalen ut i Camera Raw? Du kan nog hämta en del där om du gör det vid konverteringen.
 
Snabba svar! :)
Jim, du har så rätt så. Efter en titt på diagrammet lyckades jag få till en bild som var mycket mer lik den jag fick fram med C1. Hade mer eller mindre bara använt standardinställningarna i PS. Är rätt ny på detta område, men det går framåt.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.