Annons

Kvalitets DVD-media?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fotografia

Aktiv medlem
Hej!

Jag letar efter kvalitets DVD skivor som har mycket lång livslängd och av hög kvalite för lagring av mina bilder.

Någon som har förslag på DVD-media? Och var man kan köpa den?

Tack på Förhand // Mattias
 
Trots det enorma antalet "märken" på skivor finns det egentligen bara ett litet antal tillverkare (ett tiotal eller så). Formatet är för nytt för att man ska hitta några särskilt bra tester av lagringsbeständighet. För några månader sedan hade jag lite problem med Princo-skivor (den vanligaste tillverkaren av billiga DVD-R), men de verkar ha skärpt sig, för det var ett tag sedan.
Har haft bekymmer med några andra "fulmärken" (nästan bara DVD-R), men de verkar inte säljas längre.
Förutom några enstaka dåliga typer (som i stort sett har försvunnit från marknaden vid det här laget) har jag inte hittat någon "prestandaskillnad" mellan olika skivor, och inte heller nån konkret skillnad mellan kända/okända märken, dyra/billiga skivor, eller DVD+R/DVD-R. Enstaka skivor är dåliga ibland (oftast lägger den av under bränningen med något obegripligt "gå och dö"-felmeddelande), men det är sällsynt, och verkar drabba alla lika sällan.

Om du vill bränna ner nåt och spara länge&säkert, bränn två skivor av olika fabrikat. Förvara dem sedan på olika ställen (ifall det ena brinner upp, eller nåt).
 
Enl erfarenhet i branchen så leverar Verbatim sin Printable 2x minus skiva med en kvalité som står sig, alla som vi testat på jobbet har varit samma tillverkare, iofs så rör det sig bara om ca 30 leveranse á 900 skivor, detta gäller även 4x skivan, men kan inte riktigt bekräfta detta då det var varit i mindre volymer. Som det ser ut nu så är tyvärr 2x skivan på väg ur produktion, men hoppas den hänger kvar så länge som möjligt. Observera att detta gäller printable, på standard är det väldigt olika.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.