ANNONS
Annons

Kvaliteten på billiga M39-Leica M-adaptrar?

Produkter
(logga in för att koppla)

luminousoctaves

Aktiv medlem
Söker man på eBay hittar man en drös olika tredjepartstillverkare som gör Leica skruvgänga till Leica M-adaptrar. De flesta tillverkarna finns i Kina, och adaptrarna de gör är ruskigt billiga. Jag beställde precis fyra stycken samt diverse objektivlock och motljusskydd för ett totalpris på omkring 400 kr. Inklusive frakt.
För de pengarna får jag inte ens EN adapter från Voigtländer eller Leica.

Men vad har jag att vänta? Kommer kinagängorna ge oskarpa bilder (dåligt svarvade kurvor etc)? Kommer adaptrarna lossna och gå sönder? Är det så illa att man måste acceptera att punga ut nästan 1000 kronor för en metallbit mellan kameran och objektivet?

Har hört talas om märket Kipon som ska gör bra adaptrar, men de kostar ändå 50 dollar styck.

Tacksam för tips och åsikter!

Risken är att adaptern är för tunn eller tjock, vilket kan medföra felfokus och att objektivet inte når oändligt eller går förbi. Detta är dock bara ett problem om du ska använda objektiven på en mätsökarkamera.

Är adaptern riktigt usel så kan respektive yta dessutom ha dålig parallellitet, och då kan bilderna bli oskarpa i hörnen för att skärpeplanet inte längre är parallellt med sensorn. Men den risken tror jag inte är särskilt stor när det gäller adaptrar som är svarvade och frästa ur en enda bit metall.

Kurvorna till avståndsmätaren sitter inte i adaptern, utan på objektivet, så det enda fel som egentligen kan påverka bilderna är om tjockleken är fel. Det brukar den inte vara.

Kontrollera att det inte finns några grader kvar från tillverkningen innan du använder dem. Om de är dåligt putsade kan metallfragment leta sig in där du inte vill ha skräp.

Tack Urban och Martin!

Jag använder en analog Leica M4-2.

Om jag har fattat det rätt så är det fortfarande gängorna på M39-objektivet som "kommunicerar" med mätsökaren i kameran. Om adaptern är för tjock så borde jag rimligtvis märka det då gängorna inte når ända in mot kamerans mätsökarklaff, vilket gör att sökarbilden inte sammanfaller vid oändlighet. Eller?

Kort sagt, finns det något enkelt och snabbt sätt att kontrollera tillförlitligheten i adaptern? (Jag har en fungerande Voigtländer att jämföra med.)

Om du tittar efter så ser du att mätsökarens rulle inte sitter ända ute i kanten mot fattningen utan en bit in. Den lägger an emot en yta strax innanför gängfattningen på ett gängat objektiv. Gängan har inget med avståndsmätaren att göra. På en del objektiv, 50 mm, är det objektivsnäckans bakre kant som känns av direkt, medan andra objektiv kan ha endera en separat snäcka som följer med objektivets avståndsinställning, eller en kurva, som rullen kan känna av. Jag tror att det bara är objektiv med bajonett som har kurva, eftersom gängan inte har tillräcklig precision i stoppläget för den lösningen.

Men hur som helst känner avståndsmätaren av objektivets bakre del innanför gängan, inte mot gängfattningen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar