luminousoctaves
Aktiv medlem
Söker man på eBay hittar man en drös olika tredjepartstillverkare som gör Leica skruvgänga till Leica M-adaptrar. De flesta tillverkarna finns i Kina, och adaptrarna de gör är ruskigt billiga. Jag beställde precis fyra stycken samt diverse objektivlock och motljusskydd för ett totalpris på omkring 400 kr. Inklusive frakt.
För de pengarna får jag inte ens EN adapter från Voigtländer eller Leica.
Men vad har jag att vänta? Kommer kinagängorna ge oskarpa bilder (dåligt svarvade kurvor etc)? Kommer adaptrarna lossna och gå sönder? Är det så illa att man måste acceptera att punga ut nästan 1000 kronor för en metallbit mellan kameran och objektivet?
Har hört talas om märket Kipon som ska gör bra adaptrar, men de kostar ändå 50 dollar styck.
Tacksam för tips och åsikter!
För de pengarna får jag inte ens EN adapter från Voigtländer eller Leica.
Men vad har jag att vänta? Kommer kinagängorna ge oskarpa bilder (dåligt svarvade kurvor etc)? Kommer adaptrarna lossna och gå sönder? Är det så illa att man måste acceptera att punga ut nästan 1000 kronor för en metallbit mellan kameran och objektivet?
Har hört talas om märket Kipon som ska gör bra adaptrar, men de kostar ändå 50 dollar styck.
Tacksam för tips och åsikter!