Annons

Kuwait förbjuder systemkameror

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja, dom är lite efter..

Kvinnlig rösträtt infördes 2005. Sedan 2009 är det möjligt för kuwaitiska kvinnor att ansöka om pass utan sin mans underskrift.

Sen är det ett ganska litet land sett till ytan, 17 820 km², vilket kan jämföras med Sveriges 449 964 km²

Det har spekulerats i att den som bär systemkamera skulle kunna utgöra ett alltför tydligt mål som lämpligt kidnappningsoffer och att kamerorna ser alltför vapenliknande ut för att vara oproblematiska. Det verkar vara ganska konstiga förklaringar till det mystiska förbudet men jag kommer inte på någon bättre. De flesta bilder är ju möjliga att ta med en kompaktkamera i vilket fall som helst. Hoppas att någon förklaring kommer.

Step 1: Skaffa till exempel en Panasonic GH2 systemkamera (helt utan reflexdelen).
Step 2: Åk till Kuwait och bli straffad som du har en DSLR.
Step 3: Profit?

Vad tråkigt för alla debattörer, då fick man inte förfasa sig över hur konstiga och omoderna folk är i andra länder då. För vi är ju mest upplysta och fria i hela världen, eller hur?

Men det var ju inte helt självklart att det var en falsk nyhetet som jag tyder artikeln.
Artikeln är ju rätt intressant eftersom den beskriver Gatufoto som en svår sport i Kuwait.
Flera intervjuade hobbyfotografer har bytt till landskapsfotografering istället.

Om artikeln var osann vad gäller lagen, varför ska man tro att något av resten av artikeln är sann? Det är väl mer troligt att det är påhitt alltihopa, inklusive intervjuerna, för att få ihop en trovärdig story.

Men det var ju inte helt självklart att det var en falsk nyhetet som jag tyder artikeln.
Artikeln är ju rätt intressant eftersom den beskriver Gatufoto som en svår sport i Kuwait.
Att människor känner sig besvärade av att bli fotograferade är inget nytt, konstigt eller ovanligt. Det förekommer överallt, och att det är mer uttalat i vissa länder än i andra kände vi nog till allihop.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar